Bratislavský závod automobilky Volkwsagen dočasne pozastavil výrobu. Nejde však o prestávku, ktorá by vyplývala z technických komplikácií či štrajku zamestnancov. Nič také sa nedeje. Ide o nevyhnutný krok v rámci tradičnej celozávodnej dovolenky. Odstávka výroby bude trvať približne tri týždne, informuje denník Teraz.sk. Pokiaľ ide o martinský závod, v tom bude odstávka trvať dva týždne.
Situáciu objasnila priamo hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová. Uviedla, že celozávodná dovolenka začne v pondelok 23. decembra. Počas voľných dní sa bude realizovať viac ako 120 plánovaných aktivít v rámci celého areálu, ktoré nie je možné uskutočniť počas prebiehajúcej výroby. Tieto úkony budú zahŕňať inštaláciu nových zariadení, prestavbu výrobných liniek, ako aj údržbu robotických systémov, automatizačných technológií a ďalšie kľúčové procesy.
Okrem výrobných zariadení sa údržba zameria aj na starostlivosť o infraštruktúru, vrátane kanalizácie a vzduchotechniky, ktoré je nutné vyčistiť. Chýbať nebudú ani sanačné práce a potrebné opravy.
Nepôjde o kompletnú odstávku
Počas celozávodnej dovolenky však nebudú odstavené všetky aktivity podniku. Niektoré budú naďalej fungovať v nepretržitom režime. V činnosti zotrvajú pracovníci v oblasti bezpečnosti, energetického zásobovania, finančného oddelenia a ďalších administratívnych útvarov.
Spolu s externými zamestnancami by sa počas pracovných dní na plánovaných úlohách malo podieľať okolo 1 000 až 1 500 ľudí.
Čo sa týka závodu v Martine, ktorý sa špecializuje na výrobu komponentov pre elektromobily, ten počas odstávky nebude obmedzovať svoju produkciu.
Spoločnosť tiež uviedla, že výroba v bratislavskom závode sa naplno obnoví 13. januára 2025, zatiaľ čo nevýrobné oddelenia budú aktívne už od 7. januára 2025.
Celozávodná dovolenka je každoročnou príležitosťou pre optimalizáciu výrobných procesov a modernizáciu technológií. Tento krok zabezpečuje nielen efektívnejší chod prevádzok, ale aj lepšiu pripravenosť na nové výzvy automobilového priemyslu.
Aspoň na Slovensku nemá problémy
Volkswagen, ako zrejme viete, si neprechádza zrovna najjednoduchším obdobím, a to kvôli viacerým faktorom, ktoré súvisia s početnými výzvami nielen v automobilovom priemysle, ale aj globálnej ekonomike.
Volkswagen, podobne ako mnohé iné automobilky, sužuje aj neľahký prechod na elektrický pohon. Tomuto segmentu sa v určitom čase nedarilo tak dobre, ako sa predpokladalo. Dnes je už situácia v tomto smere o čosi lepšia, no stále zaostáva za očakávaniami. Problémom je aj rastúci nátlak od čínskych konkurentov, ktorému sa Európska únia (EÚ) snaží zabrániť prostredníctvom mimoriadne vysokých dovozných ciel.
Nie je tomu tak dávno, čo nemecký koncern vykázal pokles zákazníkov aj predaja. Nedarilo sa viacerým popredným značkám. Dá sa povedať, že v opačnom, teda pozitívnom smere, kráčala len Škoda. Kmeňová značka vykázala zásadný pokles. Podobne na tom bola aj značka Porsche.
Volkswagen dokonca pohrozil, že môže pristúpiť k zatvoreniu niektorých tovární, čo by sa stalo po prvýkrát v histórii spoločnosti.
Úpadok Volkswagenu čiastočne vysvetlili aj odborníci v rámci 7. ročníka podujatia CEE Automotive Supply Chain. Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, výroba a predaj automobilov na území Európy klesli o približne 2-milióny vozidiel, konkrétne v porovnaní s výsledkami vykázanými pred pandémiou koronavírusu.
To pre európske automobilky predstavuje vážnu výzvu, ktorú ešte väčšmi umocňujú geopolitické napätia a silná konkurencia čínskych producentov.
Petr Novák, člen predstavenstva Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) uviedol, že problémom sú hrozby pokút za nesplnenie emisných cieľov, ktoré by sa mohli vyšplhať až na 15-miliárd eur.
Čo sa týka elektromobility, Sigrid de Vries, generálna sekretárka Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA), podotkla, že automobilový priemysel je pripravený na transformáciu, ktorá prinesie bezemisné formy pohonu. Táto budúcnosť, samozrejme, v nemalej miere zahŕňa aj rozmach elektromobility.
Sekretárka však upozornila, že masovému rozšíreniu elektromobilov bráni hneď niekoľko dôležitých „brzdných“ faktorov, menovite nedostatočný dopyt, chýbajúca infraštruktúra a zložitá regulácia. Poukázala tiež na štatistiky, podľa ktorých činí trhový podiel elektromobilov v rámci Európy len 10 percent. Pôvodné predpoklady udávali trhový podiel okolo 20 percent až 25 percent do roku 2025.
Na Slovensku má byť situácia nateraz stabilná. Automobilky majú na nasledujúce tri roky zabezpečenú produkciu, hoci je pravda, že na udržanie konkurencieschopnosti potrebujú nové produkty.