Klienti Fio banky zažili pred Vianocami nepríjemné prekvapenie. Na oficiálnych stránkach sa totiž objavil „oznam o krízovom stave“, ktorý údajne uvádzal, že finančný dom obmedzí výbery, prestane vydávať platobné karty či poskytovať úvery, všimol si kryptomagazin. Mnohí zákazníci začali okamžite pátrať, čo sa deje, pričom sociálne siete zaplavili otázky a obavy. Ako sa však neskôr ukázalo, nešlo o skutočný problém, ale o nešťastne zverejnenú testovaciu správu.
Nečakaná „krízová“ hláška
V inkriminovaný utorok sa na webe banky objavil oznam, podľa ktorého Fio banka údajne vstúpila do krízového režimu a zavádzala drakonické opatrenia – od obmedzenia maximálnej sumy prevodov, cez zastavenie vydávania nových kariet, až po zastavenie poskytovania úverov a prijímania nových vkladov. Popri tom mali byť znížené limity na denné platby i čiastočne blokované výbery hotovosti.
Takéto „opatrenie“ mnohým klientom zdvihlo tlak. Bankové inštitúcie sú tradične citlivé na dôveru klientov a jediný zmätočný oznam môže vyvolať paniku. Keby si zákazníci naraz začali vyberať vysoké sumy, mohlo by to v horšom prípade banke spôsobiť dočasné problémy s likviditou. Našťastie k ničomu takému nedošlo, hoci neistota klientov trvala niekoľko dní.
Cvičenie krízovej komunikácie
Po približne troch dňoch pochybností banka oficiálne prehlásila, že išlo o vnútornú simuláciu krízového scenára. Účelom testu bolo precvičiť komunikáciu v prípade skutočných ťažkostí, no kritické vyhlásenie sa z technických dôvodov zverejnilo verejne. Kompetentní zrejme zabudli označiť správu ako test, prípadne nezabránili jej zverejneniu na ostrej verzii webu.
Hovorcovia Fio banky zdôraznili, že banka v žiadnych existenčných problémoch nie je a jej finančná stabilita zostáva nenaštrbená. Pripomenuli aj bezpečnostné opatrenia, ktoré zaviedli v uplynulom roku po zvýšených hackerských útokoch. Vďaka týmto preventívnym krokmi boli údajne prípady narušenia bezpečnosti u klientov ojedinelé.
Dôvera klientov na prvom mieste
Aj keď k reálnym škodám nedošlo, táto epizóda poukázala na krehkosť dôvery v bankový sektor. Stačí zopár minút nejasnej alebo chybne zverejnenej informácie a medzi ľuďmi sa môže rozšíriť panika, ktorá v 21. storočí naberá rýchlosť najmä cez sociálne siete. Viacerí klienti Fio banky otvorene hovorili o úmysle presunúť svoje úspory do bezpečnejších vôd, než si prečítali upokojujúce stanovisko banky.
Experti na krízovú komunikáciu prízvukujú, že banky musia venovať maximálnu starostlivosť spôsobu, akým informujú klientov. Nedorozumenie tohto typu môže vyzerať ako maličkosť, ale v prípade „bank runu“ stačí krátky výpadok dôvery, aby sa spustil lavínový efekt.
Poučenie pre všetkých
Napriek tomu, že celá aféra sa v konečnom dôsledku ukázala ako planý poplach, poskytla cennú lekciu pre obe strany. Fio banka si zrejme stanoví prísnejšie pravidlá pri testovaní krízových scenárov, aby sa podobný omyl nezopakoval. Zákazníci si zase pripomenuli, že nie každá panická správa na webe je automaticky dôvod na vyberanie peňazí v panike.
Väčšie škody sa tentoraz nekonali a Fio banka zostáva naďalej na trhu ako spoľahlivý poskytovateľ bankových služieb. Získala si tiež viacero odborných ocenení, a hoci týmto incidentom svoju povesť mierne „poškriabala“, napokon všetko ustála. Kto hľadá stabilnú banku na slovenskom trhu, naďalej môže zvažovať jej ponuky.
Fio banka sa nedostala do krízy, hoci to tak na jej webe dočasne vyzeralo. Zbytočný poplach vyvolalo cvičné oznámenie, ktoré sa omylom stalo verejným. Kým sa nedorozumenie vysvetlilo, klienti žili v obavách z obmedzenia svojich účtov a služieb. Incident jasne dokázal, že komunikácia v bankovom sektore sa musí viesť mimoriadne opatrne, a to najmä v dobe, keď sa zdanlivo banálna správa dokáže internetom šíriť ohromnou rýchlosťou.