Vianoce sú za nami a ak ste dostali nevhodný darček, môžete ho vrátiť, prípadne vymeniť za iný. Takúto možnosť ponúka viacero e-shopov aj kamenných predajní. Predajcovia totižto rátajú s tým, že nie každý darček sadne obdarovanému. Podmienky vrátenia tovaru sa však v jednotlivých predajniach môžu líšiť. Prinášame vám kompletný návod, ako postupovať pri vrátení alebo výmene nevhodného vianočného darčeka.
Vrátenie darčeka do e-shopu
Pri nákupe cez internet máte garanciu vrátenia nevhodného produktu do 14 dní a to aj bez udania dôvodu. Túto lehotu stanovuje zákon, preto by vám seriózny predajca nemal robiť žiadne problémy. Odstúpenie od zmluvy je jednoduché, ak máte doklad o kúpe a postrážite si termín. Ten plynie od prevzatia tovaru.
14 dní teda začína plynúť odo dňa, kedy ste tovar prevzali. Do tohto termínu musíte oznámiť predajcovi, že odstupujete od zmluvy. Po oznámení začína plynúť ďalších 14 dní, počas ktorých musíte tovar vrátiť predajcovi. Je dôležité, aby bol tovar v pôvodnom stave, nepoužitý a v originálnom balení. Niektoré e-shopy ponúkajú predĺženú lehotu vrátenia nad rámec legislatívy. K tomuto kroku pristupujú najmä počas vianočného obdobia. Zistite si preto, či váš e-shop lehotu predĺžil, alebo sa drží štandardných 14 dní.
Ako postupovať pri vrátaní tovaru z e-shopu?
V prvom rade predajcovi oznámte, že odstupujete od zmluvy. Ideálne je využiť na to formulár, ktorý býva súčasťou obchodných podmienok a zrejme vám prišiel spolu s e-mailom o potvrdení/prevzatí objednávky, prípadne bol súčasťou balenia spolu s objednaným tovarom. Niektoré e-shopy majú tento formulár dostupný na webe, odkiaľ si ho môžete stiahnuť. Ak formulár e-shop nemá, môžete napísať vlastné oznámenie.
Ďalší krok zahŕňa bezpečné zabalenie tovaru. Pripravte ho tak, aby počas prepravy neprišlo k jeho poškodeniu. Nezabudnite priložiť kópiu faktúry a formulár na odstúpenie. Potom tovar odošlite predajcovi. Je na vás, či si zvolíte služby Slovenskej pošty alebo kuriéra. Treba ale rátať s tým, že náklady na prepravu zvyčajne hradí kupujúci a nie e-shop.
Posledným krokom je vrátane peňazí. Predajca je povinný vrátiť vám uhradenú sumu za tovar do 14 dní od prijatia oznámenia o odstúpení. Mnohí predajcovia však čakajú, kým sa im tovar vráti späť, aby ho skontrolovali, či je v poriadku.
Vrátenie darčeka do obchodu
Vrátenie tovaru do kamenného obchodu neupravuje samostatný zákon, preto majú rôzni predajcovia rôzne podmienky. Tie je rozumné preveriť si ešte pred nákupom, aby ste potom nenarazili na problémy s vrátením. Mnohé obľúbené obchody Slovákov ale ponúkajú možnosť vrátenia alebo výmeny tovaru a to aj bez udania dôvodu. Lehoty na výmenu či vrátenie sa však líšia.
Ako postupovať pri vrátaní tovaru z obchodu?
Ako sme naznačili, kamenné obchody nemajú zo zákona povinnosť prijať tovar bez vady. Preto vám prinášame zopár tipov, ako postupovať, aby proces vrátenia tovaru prebehol bez zbytočných komplikácií. Vďaka týmto krokom zvýšite šancu na to, že kamenná predajňa vám tovar zoberie späť alebo vymení za iný.
Zachovajte si doklady o kúpe, môže to byť pokladničný blok alebo faktúra. Ak dokladom nedisponujete, poproste darcu, aby vám tieto doklady poskytol. Bez dokladu o kúpe vám obchod peniaze nevráti. Dôležité je nevhodný darček nepoužívať a ponechať ho v originálnom balení. Pred vrátením tovaru si preverte podmienky konkrétneho obchodu. Sledujete lehoty na vrátanie tovaru, aby ste nepremeškali termín.
Ak ste splnili všetky vyššie uvedené podmienky, tovar môžete zaniesť do obchodu. Obchodník by vám mal vrátiť peniaze, prípadne ponúknuť iný vhodný tovar na výmenu.
Výnimky z možnosti vrátenia
Ako uvádza portál Peniaze.sk, existujú aj výnimky. Nie každý produkt je možné vrátiť. Týka sa produktov, ktoré boli vyrobené na mieru podľa špecifikácií zákazníka. Takisto nepochodíte s rýchlo kaziacim sa tovarom, ktorý má krátku doby spotreby. Toto platí najmä pre potraviny. Z hygienických dôvodom nie je možné vrátiť ani zapečatený tovar či ďalšie druhy tovarov, ktoré by mohli ohroziť zdravie.