Holandské mesto Haag sa rozhodlo podniknúť významný krok v boji proti klimatickým zmenám a znečisteniu ovzdušia. Od januára budúceho roka zakáže na verejných priestranstvách všetky vonkajšie reklamy propagujúce vozidlá poháňané fosílnymi palivami. Cieľom tohto opatrenia je podporiť prechod na ekologickejšie formy dopravy a prispieť k zníženiu emisií skleníkových plynov.
Čo zákaz zahŕňa?
Z ulíc mesta zmiznú billboardy, plagáty a iné formy vonkajšej reklamy propagujúce autá so spaľovacími motormi, vrátane reklám na čerpacie stanice a iné produkty spojené s fosílnymi palivami. Opatrenie sa však nebude vzťahovať na reklamy v uzavretých priestoroch, ako sú nákupné centrá alebo interiéry budov. Tam môžu inzerenti naďalej propagovať svoje produkty bez obmedzení.
Inšpirácia z minulosti
Mestská samospráva sa inšpirovala úspešným zákazom reklamy na tabakové výrobky, ktorý v minulosti viedol k poklesu počtu fajčiarov a zníženiu predaja cigariet. Veria, že podobný efekt môže priniesť aj obmedzenie propagácie fosílnych vozidiel. Cieľom je zmeniť vnímanie verejnosti a podporiť udržateľnejšie spôsoby dopravy, ako sú elektromobily, bicykle či verejná doprava.
Haag sa snaží stať uhlíkovo neutrálnym mestom najneskôr do roku 2032. Zákaz reklamy na fosílne vozidlá je jedným z krokov, ktoré majú pomôcť dosiahnuť tento cieľ. Okrem toho mesto investuje do zlepšenia infraštruktúry pre elektromobily a podporuje rozvoj cyklistiky a pešej dopravy.
Haag nie je jediným mestom, ktoré sa vydalo touto cestou. Amsterdam, Edinburgh či Sydney už podnikli podobné kroky, hoci v niektorých prípadoch ide skôr o odporúčania než o záväzné nariadenia. Francúzsko zaviedlo v roku 2022 celoštátny zákaz propagácie fosílnych palív. Ďalšie mestá ako Toronto v Kanade alebo Hamburg v Nemecku tiež zvažujú podobné opatrenia.
V Českej republike zatiaľ podobné zákazy nie sú v príprave. Namiesto toho sa výrobcovia elektrických vozidiel snažia zvýšiť povedomie o svojich produktoch prostredníctvom intenzívnejších marketingových kampaní, čím prirodzene vytláčajú reklamy na tradičné fosílne vozidlá.
Rozhodnutie Haagu zakázať vonkajšiu reklamu na fosílne vozidlá je odvážnym krokom smerom k čistejšej a udržateľnejšej budúcnosti. Uvidíme, či sa tento trend rozšíri aj do ďalších miest a krajín, ktoré sa snažia bojovať proti klimatickým zmenám a znižovať emisie skleníkových plynov.