V posledných týždňoch sa medzi motoristami šírili správy o možnom zákaze miliónov naftových áut v rámci Európskej únie. Tieto informácie vyvolali vlnu neistoty a otázok, či budú staršie vozidlá nútené opustiť cesty. Európska komisia však tieto obavy rozptýlila a uistila verejnosť, že žiadne takéto opatrenia sa nepripravujú.
Nedorozumenie okolo emisných noriem
Podnetom pre tieto špekulácie bolo prebiehajúce konanie pred Súdnym dvorom Európskej únie, ktorého verdikt sa očakáva v novembri 2024. Niektorí sa obávali, že prípadné sprísnenie emisných limitov pre naftové motory by mohlo viesť k zákazu starších vozidiel, ktoré nespĺňajú najnovšie ekologické štandardy.
Európske inštitúcie však zdôraznili, že nové emisné predpisy sa nebudú uplatňovať spätne. To znamená, že vozidlá, ktoré boli legálne schválené a uvedené do prevádzky podľa vtedajších platných noriem, budú môcť naďalej jazdiť bez obmedzení. Majitelia naftových áut tak nemusia mať obavy z neočakávaných zákazov či nutnosti odstavenia svojich vozidiel.
Do roku 2017 sa emisie vozidiel merali v laboratórnych podmienkach podľa tzv. Nového európskeho jazdného cyklu (NEDC). Od septembra 2017 prešli nové modely na testovanie v reálnych jazdných podmienkach pomocou metódy Real Driving Emissions (RDE). Táto zmena však neovplyvňuje vozidlá, ktoré boli schválené pred týmto dátumom.
Čo to znamená pre motoristov
Pre majiteľov starších dieselových áut to znamená, že môžu naďalej používať svoje vozidlá bez strachu z náhlych legislatívnych zmien. Európska únia potvrdila, že hromadný zákaz starších dieselových vozidiel nie je na programe dňa a že aktuálne obavy sú neopodstatnené.
Aj keď sú súčasné vozidlá v bezpečí, je dôležité sledovať vývoj legislatívy, najmä ak plánujete kúpu nového auta. Nové emisné normy môžu ovplyvniť budúce modely a ich technické špecifikácie.