Čínske automobilky sú aktuálne v rapídnom rozkvete. Vďaka štedrým dotáciám od domácej vlády sa tešia pomerne jednoduchej a menej nákladnej výrobe elektrických vozidiel, pričom nenáročná je aj ich expanzia na zahraničné trhy. No hoci sa im náramne darí, začínajú sa ozývať hlasy, ktoré hovoria o príchode nemilej budúcnosti. Jeden z nich patrí generálnemu riaditeľovi spoločnosti Xpeng.
Ako informuje Business Insider, He Xiaopeng si myslí, že väčšina čínskych automobiliek neprežije najbližšie desaťročie. Zdá sa, že svoju predpoveď založil na doterajšom vývoji na trhu, ktorý objasnil v rozhovore pre singapurský denník The Straits Times.
Uviedol, že z 300 začínajúcich podnikov dokázala dlhšie fungovať len stovka. Dnes má na čínskom trhu silnejšie vystupovať okolo 50 spoločností, pričom len 40 z nich skutočne vyrába a predáva vozidlá každý jeden rok. Predpovedal, že podobný trend bude pretrvávať aj v najbližších rokoch, pričom do konca najbližšej dekády má na čínskom trhu operovať iba sedem veľkých producentov. Identitu týchto siedmich pozostalých nepriblížil.
Je ale takmer isté, že jedným z nich bude práve Xpeng. Nedávalo by totiž veľmi zmysel, keby riaditeľ v takom časovom predstihu predpovedal zánik vlastnej spoločnosti. Ak náhodou neviete, Xpeng je jedným z popredných čínskych výrobcov elektrických vozidiel. Podnik vznikol v roku 2014, pričom prvú verejnú ponuku akcií usporiadal v roku 2020. Takmer okamžite sa mu podarilo vyzbierať 1,5-miliardy amerických dolárov (1,4-miliardy eur).
Business Insider už požiadal ostatných predstaviteľov spoločnosti Xpeng o vyjadrenie sa k tejto záležitosti, tí však na ňu bezprostredne nereagovali.
Koniec čínskych automobiliek predpovedali aj iní
Toto však nie je prvýkrát, čo He Xiaopeng predpovedal deštrukčnú konkurenciu medzi čínskymi automobilkami. Ešte v marci pre singapurské spravodajstvo CNA prehlásil, že v nasledujúcich troch až štyroch rokoch dôjde na trhu k akémusi vyraďovaciemu turnaju, po ktorom bude nasledovať intenzívna súťaž medzi hviezdnymi hráčmi. Taktiež poznamenal, že automobilový priemysel je maratón, nie šprint.
Stojí za zmienku, že podobné stanovisko zaujal aj Ola Källenius, generálny riaditeľ nemeckej automobilky Mercedes-Benz, a to konkrétne pri otázke na hrozbu, ktorú pre európske podniky predstavujú čínski výrobcovia elektromobilov. Skonštatoval, že prebieha cenová vojna, ktorá môže vyčistiť trh, a že mnohé z firiem, ktoré sú teraz mimoriadne aktívne, tu už o pár rokov zrejme nebudú.
Európa má strach, bráni sa clami
Ako bolo spomenuté, terajšia úspešnosť čínskych automobiliek je čiastočne výsledkom nadštandardných dotácií od tamojšej vlády. Podľa údajov, ktoré spracovala spoločnosť ABI Research, sa elektromobilom čínskej produkcie v prvom štvrťroku (kvartáli) 2024 náramne darilo nielen na domácom trhu, ale aj v zahraničí. Napríklad v Thajsku si pripísali 70-percentný trhový podiel, v Brazílii dokonca až 88-percentný trhový podiel.
Pochopiteľne, silná konkurencieschopnosť čínskych producentov sa veľmi rýchlo dostali do pozornosti Európskej únie (EÚ). Európa je totiž pre nich veľmi atraktívnym trhom s nemalým potenciálom ďalšieho rastu. Tunajšie úrady to však vnímajú ako vážnu hrozbu pre európskych výrobcov, ktorí ich cenám jednoducho nemajú ako konkurovať.
To je dôvod, prečo sa EÚ koncom októbra rozhodla definitívne uvaliť vyššie clá na dovoz čínskych elektromobilov. K dovtedajším clám pridala ďalších takmer 8 percent až 35 percent, a to v závislosti od konkrétneho podniku. Niektoré čínske automobilky tak môžu podliehať dovoznému clu vyše 45 percent.
Čína od začiatku s navýšením ciel nesúhlasila. Varovala pred viacerými, často hrozivými dopadmi, vrátane ohrozenia vzájomnej obchodnej spolupráce. S prísnym opatrením nesúhlasili dokonca ani niektoré európske subjekty. Najviac sa ozývali nemecké automobilky, ktorým čínsky región generuje nemalé predaje, a teda aj tržby. Mali obavy, že sa Peking môže za vyššie clá začať mstiť. A ako už dnes vieme, tieto obavy sa naplnili.