Od 1. novembra 2024 sa v Osle začala nová kapitola v mestskom transporte. Všetky taxíky v hlavnom meste Nórska musia byť od tohto dátumu plne elektrické, čo znamená definitívny koniec pre vozidlá so spaľovacími motormi v taxislužbe. Toto nariadenie bolo ohlásené už v septembri 2020, čím mesto poskytlo taxislužbám štyri roky na prispôsobenie sa novým požiadavkám.
Taxislužby sa snažili získať odklad až do roku 2027, argumentujúc nedostatočnou infraštruktúrou pre nabíjanie elektromobilov. Mestská rada však tieto námietky zamietla a trvá na pôvodnom termíne. Výnimka z tohto pravidla platí len pre jazdy, ktoré prekračujú hranice mesta Oslo.
Vysoký podiel elektrických taxíkov v Nórsku
Nórsko je už dlhodobo lídrom v oblasti elektromobility, čo sa prejavuje aj v taxisektore. V roku 2023 bol podiel nových elektrických taxíkov v mestách Bergen a Stavanger až 100 %. V Trondheime dosiahol tento podiel 97 %, zatiaľ čo v Osle to bolo 90 %. Tieto údaje pochádzajú z Nórskej správy ciest a ukazujú, že prechod na elektrické taxíky je v krajine v plnom prúde.
Jedným z hlavných dôvodov tohto trendu je, že viaceré regionálne samosprávy stanovili termíny, dokedy musia byť všetky taxíky elektrifikované. Oslo nie je výnimkou a nové nariadenie je súčasťou širšej stratégie na znižovanie emisií a zlepšenie kvality ovzdušia v mestách.
Podobné iniciatívy vo svete
Nórsky príklad inšpiruje aj ďalšie mestá po celom svete. Tento rok oznámil Šanghaj plán elektrifikovať svoju flotilu autobusov a taxíkov do roku 2027. Niektoré európske mestá, ako Atény či mestá vo Veľkej Británii, sa rozhodli pre mäkší prístup a namiesto zákazov ponúkajú dotácie a stimuly na podporu prechodu na elektrické vozidlá v taxislužbách.