Viaceré automobilky si aktuálne prechádzajú pomerne tŕnistým obdobím. Často pritom ide o podniky, ktoré sa rozhodli vo väčšej miere dôverovať elektrickému pohonu. Dôvod je veľmi prostý – dopyt po elektromobiloch nie je taký vysoký, aký priemysel očakával. Komplikácie to predstavuje dokonca aj pre známejšie a luxusnejšie značky, akou je napríklad Porsche.
Ako píše server Motor1, podľa čerstvo zverejnených údajov sa Porsche podarilo v období od januára do septembra predať len 226-tisíc vozidiel, čo oproti rovnakému obdobiu v minulom roku predstavuje pokles o takmer 7 percent.
Hlavným dôvodom tohto poklesu má byť výrazný úpadok dopytu v Číne. Konkrétne sa mal prepadnúť až o 29 percent.
Porsche Taycan starne
Vysvetlenie však poskytuje aj výkonnosť predaja jednotlivých modelov. Elektrický Porsche Taycan vykázal pokles na kľúčových trhoch, ktorými sú Európa a Spojené štáty. Aj v tomto prípade možno poukázať na Čínu. Elektromobily čínskej produkcie benefitujú zo štedrých vládnych dotácií, ktoré miestnym výrobcom umožňujú vyrábať elektrické vozidlá za priam bezkonkurenčne nízke ceny. Hrozivo lacnú potom majú aj expanziu na zahraničné trhy.
Úpadok dopytu po modeli Taycan však môže mať na svedomí aj skutočnosť, že ide o relatívne staré vozidlo. Odhalené bolo v rámci autosalónu vo Frankfurte v roku 2019, čo znamená, že na trhu je už päť rokov.
Vlajková loď len v elektrickej forme
Automobilku potom nepochybne znepokojujú aj čísla vykazované radom Macan. Druhá generácia je dostupná už len v elektrickej forme, čo mnohých nepotešilo. Väčšou chybou však bolo vyradenie prvej generácie na viacerých dôležitých trhoch, čím chcelo Porsche posilniť svoje zameranie na nový model.
Nie je to pritom len elektrický pohon, čo zarazilo aj tých najvernejších zákazníkov. Odradzujúcim faktorom je aj cena, ktorá je v porovnaní s prvým modelom vyššia až o 22 percent. Keď k tomu pridáme rastúce obavy späté s vývojom segmentu elektromobilov, vzniká nepriaznivé prostredie, ktoré vedie k značným škodám, a to nielen na konte Porsche.
Je ale nutné poznamenať, že situáciu luxusnej značky nateraz nemožno považovať za katastrofickú. Prepad o 7 percent nie je to najhoršie, čo sme mohli v poslednej dobe vidieť, pokiaľ ide o predaje vykázané poprednými automobilkami.
Na trhu má stále silnú pozíciu. Medzi rokmi 2009 až 2023 sa jej podarilo zvýšiť globálny objem predaja vozidiel takmer 3-násobne, čo je pri pohľade na cenovú triedu, v ktorej pôsobí, veľmi slušné. V minulom roku dokonca dosiahla nový ročný predajný rekord. Expedovala 320 200 vozidiel, čo znamenalo 16 rokov rastu po sebe, teda ak nerátame rok 2020, kedy vypukla pandémia koronavírusu.
Úpadok kľúčových hráčov
Rozhodne na tom nie je tak hrozne ako iné automobilky. Vážnejším problémom čelí Volkswagen. Prepad koncernu pokračuje aj napriek tomu, že značka Škoda, ktorá spadá pod ochranné krídla koncernu, v uplynulých mesiacoch zaznamenala vyšší odbyt vozidiel. Jej úspech však zatienili výraznejšie prepady iných značiek, predovšetkým Audi. Jej odbyt sa v druhom štvrťroku prepadol o 16 percent.
V poslednej dobe sa potom ani kmeňovej značke, ktorá v sledovanom období expedovala o 6,6 percenta menej vozidiel ako v predošlom roku, ani segmentu úžitkových vozidiel, ktorý vykázal pokles odbytu o takmer 12 percent.
Pokiaľ ide o americký Ford, ten vykazuje pozitívne i negatívne zmeny. V segmente elektromobility je však situácia priam katastrofálna. Hoci do elektrického pohonu investuje ohromné sumy peňazí, ich návratnosť nie je ani len minimálna. Je záporná. To znamená, že Ford na každom elektrickom vozidle prerába, pričom rozhodne nejde o nízke sumy. Na jednom kuse má prerábať okolo 54-tisíc dolárov (50-tisíc eur).
Slabý je aj objem predaja týchto vozidiel. V celom roku 2024 vykazuje Ford len 68-tisíc predaných kusov, čo predstavuje medziročný pokles o 17 percent. V poslednom štvrťroku predal 32-tisíc elektromobilov, teda o 11 percent menej ako v rovnakom období minulého roka.
A Maserati? V priebehu prvých deviatich mesiacov tohto roku sa luxusnej automobilke podarilo predať len 11 800 vozidiel, čo predstavuje takmer polovičný medziročný prepad. V rovnakom období minulého roku automobilka predala 20 400 kusov.
Carlos Tavares, šéf Stellantisu, vysvetlil, že Maserati vykazuje červené čísla v dôsledku chabého marketingu. Dodal, že značka na trhu nie je správne prezentovaná. Maserati vraj nie je len o športových autách a vysokých rýchlostiach, ale aj o vyššej kvalite života a moderných technológiách. Týmto aspektom sa však neprikladá náležitá mediálna pozornosť.