Volkswagen rozhodne nie je jediná automobilka, ktorá sa aktuálne topí v problémoch. O vážnej situácii informuje aj ďalší veľký výrobca, ktorý síce pochádza z ďalekých Spojených štátov, no obľube sa teší aj v našich zemepisných šírkach. Je ním Ford, ktorý sa snaží vysporiadať nielen s kontinuálnymi poklesmi predaja a obratu, ale aj zápornou maržou, ktorá v uplynulých mesiacoch stúpla až o 29 percentuálnych bodov. O novinke informuje server Autoforum.cz.
Indikátorov úpadku je viacero. Okrem chabých finančných výsledkov, ktorým sa budeme venovať nižšie, je ním aj nedávne vyjadrenie šéfa Fordu. Ten v rozhovore v rámci podcastu priznal, že už niekoľko mesiacov jazdí na čínskom elektromobile. A aby toho nebolo málo, ohromne ho chválil. Je možné, že celý tento srdcový výlev bol určitou formou kapitulácie.
Tým môžeme premostiť k finančným výsledkom. Celkovo automobilka vykazuje pozitívne i negatívne zmeny. V segmente elektromobility je však situácia priam katastrofálna. Hoci do elektrického pohonu investuje ohromné sumy peňazí, ich návratnosť nie je ani len minimálna. Je záporná. To znamená, že Ford na každom elektrickom vozidle prerába, pričom rozhodne nejde o nízke sumy.
Klesajú predaje aj tržby
Slabý je aj objem predaja týchto vozidiel. V celom roku 2024 vykazuje Ford len 68-tisíc predaných kusov, čo predstavuje medziročný pokles o 17 percent. V poslednom štvrťroku predal 32-tisíc elektromobilov, teda o 11 percent menej ako v rovnakom období minulého roka.
Pokiaľ ide o tržby divízie Model e, ktorá zastrešuje elektrické vozidlá značky Ford, v uplynulom roku vykazuje 43-percentný medziročná pokles, pričom v poslednom štvrťroku sú nižšie o 33 percent. Celkový tohtoročný zisk pred zdanením je tak v silne červených číslach. Automobilka na elektrických vozidlách prerobila 3,687-miliardy dolárov (3,338-miliardy eur), čo v prepočte vychádza na štvrťročnú stratu vo výške asi 1,224-miiliardy dolárov (1,125-miliardy eur).
Na každom elektromobile prerába desaťtisíce
Ešte hrozivejšie potom vyzerá prepočet straty na jedno vozidlo. Na základe uvedených údajov môžeme aplikovaním celkom jednoduchej matematiky zistiť, že Ford na každom elektromobile v tomto roku prerobil okolo 54-tisíc dolárov (50-tisíc eur).
A žiaľ, to stále nie je všetko. Oproti minulému roku si automobilka výrazne pohoršila aj v rámci marže z predaja elektromobilov, konkrétne dvojnásobne. Dosahuje tak -151,3 percenta. Toto číslo znamená, že na každom predanom elektromobile prerobí zhruba 1,5-násobok sumy, ktorú doň investovala.
Divízia elektrických vozidiel spoločnosti Ford je tak de facto na dne. No ako sa hovorí, od dna sa dá ísť len hore. Určite existuje nádej na zlepšenie situácie. Či sa však naplní, nevieme.