Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) a Prezídium Hasičského a záchranného zboru Ministerstva vnútra SR (HaZZ) dnes oznámili podpísanie memoranda o spolupráci, ktorého cieľom je vytvoriť a implementovať jasné požiarno-bezpečnostné pravidlá v súvislosti s rastúcim trendom elektromobility na Slovensku.
Podpisom tohto memoranda sa obe inštitúcie zaviazali k úzkej spolupráci na viacerých úrovniach. Okrem výmeny skúseností a odborných konzultácií budú spoločne pracovať na tvorbe legislatívy, ktorá reflektuje aktuálne výzvy v oblasti elektromobility. Dokument podpísali prezident HaZZ Adrián Mifkovič a riaditeľ SEVA Patrik Križanský, čím oficiálne potvrdili svoje odhodlanie posunúť Slovensko vpred v bezpečnom rozvoji elektrických vozidiel.
Výzvy novej infraštruktúry
S narastajúcim počtom elektromobilov sa stáva nevyhnutným rozšírenie nabíjacej infraštruktúry. Nabíjacie stanice predstavujú nový prvok v budovách a ich správne začlenenie si vyžaduje aktualizáciu existujúcich požiarno-bezpečnostných noriem.
“Budovanie infraštruktúry je základom rozvoja elektromobility. Nabíjačky by mali byť dostupné všade tam, kde bežne parkujeme autá,” uviedol Patrik Križanský. Zdôraznil tiež, že Slovensko má záväzky voči európskym normám, ako sú nariadenia o energetickej efektívnosti budov a infraštruktúre pre alternatívne palivá.
Aktuálne existuje viacero nejasností pri výstavbe nabíjacích staníc vzhľadom na slovenské požiarno-bezpečnostné normy a požiadavky európskej legislatívy. “Musíme tieto otázky odborne prediskutovať a spoločne definovať jasné pravidlá,” dodal Križanský. Memorandum má slúžiť ako platforma pre vytvorenie odborného základu pre nové predpisy, ktoré zabezpečia bezpečné parkovanie a nabíjanie elektromobilov v garážach a iných stavbách.
“Našou prvoradou úlohou je ochrana života, zdravia a majetku občanov, no musíme byť pripravení aj na nové trendy,” povedal prezident HaZZ Adrián Mifkovič. Upozornil, že moderné vozidlá, vrátane elektromobilov, prinášajú nové bezpečnostné výzvy, ako je vyššia hmotnosť a väčší podiel plastov. “Elektromobily a nabíjacie stanice v parkovacích objektoch znamenajú nové požiadavky na našu prácu,” dodal.
Špecifiká pri hasení elektromobilov
Hoci elektromobily nehoria častejšie než autá so spaľovacími motormi, požiare elektrických vozidiel, najmä batérií, si vyžadujú špeciálne postupy. Simona Kalinovská, špecialistka požiarnej ochrany a členka SEVA, vysvetlila: “Pri hasení požiarov batérií je potrebné používať veľké množstvo vody na ich ochladenie a zabrániť opätovnému vznieteniu. Zároveň musíme chrániť hasičov pred toxickými látkami.” Upozornila tiež na nutnosť vybaviť garáže špeciálnymi požiarnymi zariadeniami pre rýchly a efektívny zásah.
Memorandum otvára dvere k medzinárodnej spolupráci a zdieľaniu skúseností. “Získame prístup k najnovším poznatkom od našich partnerov v rámci Európskej asociácie pre elektromobilitu AVERE,” uviedol Križanský, ktorý je aj viceprezidentom tejto organizácie. SEVA sa zaviazala sprostredkovať preklady zahraničných odborných publikácií, čo pomôže Slovensku implementovať osvedčené postupy z krajín s rozvinutejšou elektromobilitou.
Jasné pravidlá pre budúcnosť
Peter Badík, generálny riaditeľ spoločnosti GreenWay, zdôraznil potrebu definovať jasné pravidlá nielen pre nové, ale aj pre existujúce stavby. “Je dôležité, aby majitelia a prevádzkovatelia parkovacích domov mali možnosť prispôsobiť sa novým požiadavkám počas prechodného obdobia,” povedal. Upozornil, že hoci nabíjanie elektromobilov nepredstavuje väčšie riziko, je potrebné vyriešiť otázky týkajúce sa povoľovania výstavby nabíjačiek a posudzovania rizík.
Prezident HaZZ Adrián Mifkovič na záver zdôraznil, že zavádzanie nových technológií si vyžaduje flexibilitu a pripravenosť učiť sa v reálnom čase. “Nemôžeme si dovoliť nejasnosti v našich predpisoch. Elektromobilita je dynamicky sa rozvíjajúca oblasť, ktorá prináša nové bezpečnostné hrozby. Musíme na ne reagovať promptne a efektívne,” uzavrel Mifkovič.