Európska únia (EÚ) koncom minulého mesiaca definitívne schválila, a tým pádom aj uvalila, vyššie clá na dovoz čínskych elektromobilov. Nové sadzby čínskym výrobcom výrazne komplikujú expanziu na európsky trh, čo sa tamojšej vláde rozhodne nepáči. V reakcii na clá už podnikla určité protiopatrenia, no o vyriešenie situácie sa snaží aj miernejšími spôsobmi, informuje denník Teraz.sk.
Peking chce vyriešiť otázku ciel na dovoz čínskych elektromobilov čo najskôr. Pomôcť k tomu vraj môže Nemecko. Čínsky prezident Si Ťin-pching totiž v tejto veci oslovil nemeckého kancelára Olafa Scholza počas samitu G20, čo je stretnutie 20 najväčších ekonomík sveta. Uviedol, že Čína je pripravená spolupracovať s Nemeckom na dosiahnutí akejsi konsolidácie celkového strategického partnerstva.
Rozhodnutie EÚ uvaliť vyššie clá na dovoz čínskych elektromobilov vyplynulo z rozsiahleho vyšetrovania vedeného Európskou komisiou (EK). Počas vyšetrovania zistila, že čínska vláda poskytuje domácim výrobcom mimoriadne štedré dotácie, ktoré im umožňujú lacnejšiu výrobu elektrických vozidiel aj ich vývoz do zahraničia.
Blok sa obával, že čínske elektromobily by mohli v dôsledku dotácií „zaplaviť“ európsky trh, čo by náramne uškodilo tunajším, resp. domácim producentom, ktorí za tak nízke ceny vyrábať (a predávať) jednoducho nedokážu. To by viedlo k ich oslabeniu ich konkurencieschopnosti, a teda aj k nižším predajom a tržbám.
Verdikt padol 29. októbra. EÚ rozhodla, že k dovtedajším clám pridá ďalších takmer 8 percent až 35 percent, v závislosti od konkrétneho podniku. Niektoré čínske automobilky tak podliehajú dovoznému clu vyše 45 percent.
Nemecko nesúhlasilo už na začiatku
Čína od začiatku s navýšením ciel nesúhlasila. Varovala pred viacerými, často hrozivými dopadmi, vrátane ohrozenia vzájomnej obchodnej spolupráce. S prísnym opatrením nesúhlasili dokonca ani niektoré európske subjekty. Najviac sa ozývali nemecké automobilky, ktorým čínsky región generuje nemalé predaje, a teda aj tržby.
Viaceré nemecké podniky s prísnym opatrením nesúhlasia ani dnes. A práve to chce Čína využiť vo svoj prospech. Si Ťin-pching podľa čínskej štátnej tlačovej agentúry Sichua skonštatoval, že clá na čínske elektrické vozidlá priťahujú pozornosť celého sveta, a že Čína vždy trvá na vyriešení rozdielov prostredníctvom dialógu a konzultácií. Dodal, že Nemecko môže v tomto smere aj naďalej zohrávať kľúčovú úlohu.
Dôležitá diskusia
Hovorca nemeckej vlády potvrdil, že došlo k stretnutiu medzi Si Ťin-pchingom a Scholzom. Ozrejmil, že išlo o svižnú schôdzku, ktorá trvala len 30 minút. Nemecký kancelár sa mal zaoberať viacerými geopolitickými otázkami, vrátane prebiehajúcich vojen na Ukrajine a Blízkom východe.
Konkrétne v súvislosti s vojnou na Ukrajine vyjadril svoje obavy z možnej eskalácie v dôsledku nasadenia severokórejských jednotiek. Reagoval tým na informácie zo Spojených štátov, podľa ktorých posilnilo ruskú stranu až 11-tisíc vojakov zo Severnej Kórey.
Scholz taktiež Si Ťin-pchingovi zdelil, že jeho nedávny telefonát s ruským prezidentom Vladimirom Putinom o ukončení vojny na Ukrajine sa ukázal ako „vytriezvenie“.
Si Ťin-pching je aktuálne na turné po Južnej Amerike. Zahájil ho účasťou na fóre pre ázijsko-pacifickú hospodársku spoluprácu, ktoré sa odohralo v peruánskej Lime, a kde bol slávnostne otvorený tichomorský prístav financovaný práve Čínou. Včera sa zúčastnil zmieneného stretnutia G20, najbližšie má v pláne navštíviť Brazíliu, kde by malo dôjsť k podpísaniu niekoľkých dohôd o spolupráci.
Vieme toho málo
Späť k stretnutiu s nemeckým kancelárom, nateraz nie je úplne jasné, o čom všetkom hovorili v súvislosti s clami na dovoz čínskych elektromobilov. Je ale zrejmé, že čínsky prezident hľadal spôsoby, pomocou ktorých by mohlo dôjsť k zmierneniu, ideálne odstráneniu tohto opatrenia. Nemecko mu môže byť v tomto úsilí cenným spojencom, nakoľko ide o jednu z popredných automobilových veľmocí.