Viacerým automobilkám sa v poslednej dobe nedarí. Na našom webe sme vás už informovali o slabých hospodárskych výsledkoch koncernu Volkswagen, ako aj o nízkych predajoch značky Ford či Maserati. A žiaľ, šnúra hrozivých čísel pokračuje. Vážne problémy eviduje ďalšia obľúbená automobilka z Nemecka, a to BMW. Ako informuje denník Teraz.sk, vykázala alarmujúci pokles zisku.
Ukazujú to výsledky zaznamenané za obdobie tretieho kvartálu (štvrťroku). Zisk spoločnosti sa mal prepadnúť o viac ako polovicu. Poskytla však vysvetlenie. Tvrdí, že za tým stojí hlavne Čína, respektíve slabší predaj vozidiel na tomto trhu, ako aj problémy týkajúce sa dodávok brzdových systémov.
Aby sme boli konkrétnejší, skupina BMW v sledovanom období vykázala pokles prevádzkového zisku až o 61 percent. Dosiahol výšku len 1,7-miliardy eur, čo je značný rozdiel oproti rovnakému obdobiu minulého roku, kedy automobilka vygenerovala prevádzkový zisk 4,352-miliardy eur.
Zaujímavosťou je, že aj napriek tomu automobilka naďalej potvrdzuje svoje ciele, ktoré si na tento rok stanovila. Oliver Zipse, generálny riaditeľ skupiny BMW, prehlásil, že podnik je po mimoriadnych výzvach, ktorým čelil v treťom štvrťroku, na ceste k vyšším ziskom v poslednom kvartáli, aby dosiahol svoje celoročné ciele.
Stojí však za zmienku, že automobilka v septembri okresala svoje vyhliadky na tento rok. Už vtedy poukázala na slabnúci predaj v Číne a problémy s brzdovými systémy, ktoré jej dodáva Continental. Konkrétne predaje vozidiel BMW na území Číny mali v posledných mesiacoch, teda treťom štvrťroku, klesnúť zhruba o tretinu.
Samozrejme, podpísalo sa to aj na celkových tržbách automobilky. Tie v treťom štvrťroku zaznamenali medziročný prepad o 15,7 percenta, teda na 32,4-miliardy eur.
Ako však bolo spomenuté, stále je odhodlaná dosiahnuť priaznivé celoročné výsledky, ktoré zahŕňajú aj prevádzkovú maržu na úrovni 6 až 7 percent.
Problémy majú aj ďalší
Ako sme spomenuli v úvode tohto článku, problémom čelí aj Volkswagen. Prepad koncernu pokračuje aj napriek tomu, že značka Škoda, ktorá spadá pod ochranné krídla koncernu, v uplynulých mesiacoch zaznamenala vyšší odbyt vozidiel. Jej úspech však zatienili výraznejšie prepady iných značiek, predovšetkým Audi. Jej odbyt sa v druhom štvrťroku prepadol o 16 percent.
Nedarilo sa potom ani kmeňovej značke, ktorá v sledovanom období expedovala o 6,6 percenta menej vozidiel ako v predošlom roku, ani segmentu úžitkových vozidiel, ktorý vykázal pokles odbytu o takmer 12 percent.
Zaujímavé sú však aj výsledky značky Porsche. Tej sa zvyčajne darí aj v časoch, kedy ostatným značkám nie. V poslednom štvrťroku to tak ale nebolo. Odbyt luxusných vozidiel medziročne klesol o 7 percent.
Pokiaľ ide o americký Ford, ten vykazuje pozitívne i negatívne zmeny. V segmente elektromobility je však situácia priam katastrofálna. Hoci do elektrického pohonu investuje ohromné sumy peňazí, ich návratnosť nie je ani len minimálna. Je záporná. To znamená, že Ford na každom elektrickom vozidle prerába, pričom rozhodne nejde o nízke sumy. Na jednom kuse má prerábať okolo 54-tisíc dolárov (50-tisíc eur).
Slabý je aj objem predaja týchto vozidiel. V celom roku 2024 vykazuje Ford len 68-tisíc predaných kusov, čo predstavuje medziročný pokles o 17 percent. V poslednom štvrťroku predal 32-tisíc elektromobilov, teda o 11 percent menej ako v rovnakom období minulého roka.
A Maserati? V priebehu prvých deviatich mesiacov tohto roku sa luxusnej automobilke podarilo predať len 11 800 vozidiel, čo predstavuje takmer polovičný medziročný prepad. V rovnakom období minulého roku automobilka predala 20 400 kusov.
Carlos Tavares, šéf Stellantisu, vysvetlil, že Maserati vykazuje červené čísla v dôsledku chabého marketingu. Dodal, že značka na trhu nie je správne prezentovaná. Maserati vraj nie je len o športových autách a vysokých rýchlostiach, ale aj o vyššej kvalite života a moderných technológiách. Týmto aspektom sa však neprikladá náležitá mediálna pozornosť.