Nie je žiadnym tajomstvom, že elektromobilom sa na Slovensku ktovieako nedarí. V ich adopcii dokonca patríme medzi najslabšie krajiny v Európe. Dôvodov je viacero. Predovšetkým však medzi nimi vystupuje vysoká priemerná cena, čo je problém, ktorý ešte väčšmi umocňuje absencia akýchkoľvek stimulov od štátu. V blízkej budúcnosti sa to však môže zmeniť, píše server Topspeed.sk.
Podľa údajov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) v priebehu tretieho štvrťroku (kvartálu) zaregistrovaných iba 497 nových elektromobilov z kategórie osobných vozidiel. To na celkovom počte registrovaných nových vozidiel predstavuje podiel len okolo 2,2 percenta.
Elektromobilitu však sužuje slabý dopyt naprieč celou Európou, teda aspoň v porovnaní s očakávaniami trhu. Mnohé automobilky to vnímajú ako vážnu situáciu, nakoľko do tejto oblasti investovali nemalé sumy s očakávaniami, že sa im vrátia v podobe rastúcich predajov elektrických vozidiel. To sa však nedeje.
Podobný postoj prechovávajú aj viaceré krajiny, a to dokonca aj tie ekonomicky zdatnejšie, ako sú Francúzsko a Nemecko.
Konkrétne Francúzsko sa rozhodlo rázne zakročiť. Po novom požaduje, aby Brusel prijal krízové opatrenia s cieľom zachrániť automobilový priemysel. Ten čelí čoraz väčšiemu konkurenčnému nátlaku zo strany čínskych producentov, ktorým výrobu elektromobilov aj ich expanziu na zahraničné trhy významne uľahčujú štedré vládne dotácie.
Európska únia (EÚ) síce zaviedla vyššie clá na dovoz čínskych elektromobilov, no tie v očiach mnohých nie sú ideálnym opatrením na ochranu európskych výrobcov. Varovný prst vztýčili predovšetkým nemecké automobilky. Odborníci sa potom obávali odvetných opatrení zo strany Pekingu. A tieto obavy boli naozaj pádne, keďže k týmto protiopatreniam skutočne došlo.
Francúzsko chce jednotné dotácie
Francúzsky minister priemyslu Marco Ferracci ponúkol Bruselu inú predstavu o tom, ako by mohol európsky automobilový priemysel opäť prosperovať. Požaduje zjednotenie dotácii naprieč členskými štátmi EÚ, a to na základe francúzskeho modelu. Cieli na to, aby bola obstarávacia cena čo najmenej odstrašujúcim faktorom pre záujemcov o elektrické vozidlá.
Pokiaľ ide o francúzsky dotačný model, ten poskytuje príspevok na obstaranie elektromobilu vo výške 5-tisíc až 7-tisíc eur, pokiaľ daný model stojí do 47-tisíc eur a neváži viac ako 2,4 tony. Konkrétna výška príspevku sa odvíja od zárobku daného žiadateľa. Je tu však ešte jedna dôležitá podmienka. Žiadateľ príspevok na elektromobil nedostane v prípade, že sa počas jeho výroby vyprodukovalo príliš veľa emisií CO2.
Nateraz nie je isté, či vízia francúzskeho ministra v Bruseli pochodí. Ak áno, bola by to veľmi dobrá správa aj pre Slovensko. Ako sme spomenuli v úvode tohto článku, u nás dotácie na nákupy elektromobilov chýbajú. Ak by Slováci mali možnosť získať príspevok aspoň vo výške 5-tisíc eur, išlo by o veľkú pomoc a dôležitý motivačný faktor.
Priemerný elektromobil Slovákov stojí astronomickú sumu
Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, priemerná cena nového elektromobilu je na Slovensku jednoducho príliš vysoká. Činí totiž až 71-tisíc eur, teda ak do rovnice nezahrnieme rôzne zľavy alebo zvýhodnené ponuky, s ktorými výrobcovia či predajcovia občasne prichádzajú. Vyplýva to z analýzy vypracovanej portálom Techbox.sk, ktorá zahŕňala ponuky všetky osobné elektromobily, ktoré automobilky na Slovensku ponúkajú. Dokopy ich bolo vyše 300.
Toto číslo iste mnohých prekvapí. Je pravda, že viaceré automobilky už predstavili alebo plánujú predstaviť cenovo dostupnejšie elektromobily, avšak mnohé z nich u nás nie sú dostupné, prípadne tu dostupné sú, avšak za vyššiu cenu, napríklad v dôsledku vyššieho daňové zaťaženia a poplatkov za dovoz.
Z analýzy cien 50 najlacnejších elektromobilov vyplýva, že priemerná cena vozidla z tohto segmentu na Slovensku činí takmer 33-tisíc eur, čo rozhodne nie je málo.