Viaceré automobilky si aktuálne prechádzajú náročným obdobím, ktoré sprevádzajú úpadky predaja a poklesy tržieb. Poniektorí odborníci to pripisovali horšej výkonnosti segmentu elektromobilov, než v akú priemysel dúfal. Zo sveta automobilového priemyslu sa však ku nám dostávajú aj dobré správy.
Ako píše portál Aktuality.sk, na základe informácií TASR, globálny objem predaja elektromobilov v októbri zaznamenal silný rast. Pomerne jasné náznaky zlepšenia situácie na trhu sa objavili už v septembri, kedy predaj elektrických vozidiel stúpol takmer o tretinu. Je teda potešujúce, že nešlo len o chvíľkový výkyv.
Predaj elektromobilov vo svete minulý mesiac dokonca stúpol ešte väčšmi, teda o viac ako tretinu. Vyplýva to z výsledkov prieskumu spoločnosti Rho Motion, na ktoré poukázala agentúra Reuters. Jednou z hlavných hnacích síl tohto rastu bol silný dopyt v Číne, kde objem predaja stúpol o viac ako polovicu, čím sa mu podarilo dosiahnuť nový rekord.
Čína ako tŕň v oku západu
Táto informácia veľmi neprekvapuje, keďže čínski producenti čerpajú ohromné výhody zo štedrých dotácií tamojšej vlády. Tieto dotácie im umožňujú produkovať elektromobily za de facto bezkonkurenčne nízke ceny. Cenovo výhodnú potom majú aj expanziu na zahraničné trhy.
Mnohých to teší, no mnohých aj nie. Napríklad Európska únia (EÚ) už uvalila vyššie clá na dovoz čínskych elektromobilov. Koncom októbra rozhodla, že k dovtedajším clám pridá ďalších takmer 8 percent až 35 percent, v závislosti od konkrétneho podniku. Niektoré čínske automobilky tak môžu podliehať dovoznému clu vyše 45 percent.
Pochopiteľne, Číne sa toto obmedzenie vôbec nepáči. Dávnejšie varovala pred viacerými, často hrozivými dopadmi, vrátane ohrozenia vzájomnej obchodnej spolupráce. S prísnym opatrením nesúhlasili dokonca ani niektoré európske subjekty. Najviac sa ozývali nemecké automobilky, ktorým čínsky región generuje nemalé predaje, a teda aj tržby. Viacerí sa obávali, že sa Peking začne za vyššie clá mstiť. A obavy to boli pádne. K určitým protiopatreniam totiž už došlo.
Elektromobily aj plug-in hybridy rastú
No vráťme sa späť k pôvodnej téme. V uplynulom mesiaci sa globálne predalo až 1,72-milióna batériových elektrických vozidiel a plug-in hybridov. Toto číslo predstavuje medziročný nárast až o 35 percent. V septembri sa expedovalo 1,69 milióna elektromobilov a plug-in hybridov, čo znamenalo medziročný skok o necelých 31 percent.
Pokiaľ ide o predaj na území Číny, ten medziročne stúpol o 54 percent, čím dosiahol rekordný objem – 1,2-milióna vozidiel. Pozitívny vývoj však evidujú aj Spojené štáty a Kanada. V týchto zemepisných šírkach sa predalo 0,16-milióna elektrických vozidiel, teda o 11,4 percenta viac ako v minulom roku.
Európa k rastu globálneho objemu predaja prispela len mierne. V našich končinách dosiahol 0,26-milióna vozidiel. Nie je to ktovieako veľa, no dobrou správou je, že október bol v tomto smere druhým rastovým mesiacom po sebe, taktiež v medziročnom porovnaní.