Na Slovensku sa vyskytuje ďalší zákerný podvod, v rámci ktorého útočníci cielia na odcudzenie našich ťažko zarobených peňazí. V prípadoch, o ktorých informuje portál Aktuality.sk, sa prezentujú ako osoby zodpovedné za kontrolu, či osoby v období práceneschopnosti (PN) dodržiavajú prikázaný liečebný režim. Pôvodne na to upozornila Sociálna poisťovňa.
Martin Kontúr, hovorca poisťovne, pre Aktuality.sk uviedol, že títo podvodníci požadovali od osôb, ktoré sa v čase kontroly nenachádzali doma, peňažné prostriedky, a to za akési zahladenie vzniknutého problému. Pýtať si ich mali od rodinných príslušníkov daných osôb.
Hovorca doplnil, že kontrolóri sú v rámci kontrolných návštev osôb na PN povinní predložiť preukaz, čím navštívenej osobe potvrdia, že sú zamestnancami Sociálnej poisťovne. Taktiež zdôraznil, že kontrolóri si nikdy nepýtajú úhradu v hotovosti priamo na mieste. Pokiaľ majú poistenci podozrenie, že osoby, ktoré sa prezentujú ako kontrolóri, v skutočnosti kontrolórmi nie sú, mali by čo najskôr kontaktovať políciu na číslo 158.
Dbajte na presnosť údajov
Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, je dôležité, aby dotknuté osoby poisťovni vždy poskytovali aktuálne, teda presné a správne údaje o svojom pobyte počas PN. Pokiaľ viete, že budete toto obdobie tráviť v mieste trvalého bydliska, mali by ste poisťovni poskytnúť túto adresu. Ak sa plánujete nachádzať u rodičov, mali by ste jej poskytnúť adresu ich bydliska.
Prečo je to dôležité? Ak sa napríklad liečite u známych v Trnave, no poisťovni ste ako adresu pobytu zadali bratislavskú Petržalku, v podstate porušujete pravidlá, čím sa vystavujete trestu. A nie, nezachráni vás ani to, že ste skutočne dodržiavali stanovený liečebný postup.
Čo ak v čase kontroly nie ste doma?
Stojí za zmienku, že pokiaľ sa v čase kontroly nenachádzate na vyplnenej adrese, aj keď by ste mali, nemusíte okamžite prísť o nemocenskú dávku. Zvyčajne kontrolóri po sebe zanechajú lístok s výzvou na dostavenie sa na daný úrad, kde je požadované vysvetlenie. No ak vysvetlenie neobstojí, poisťovňa určí nesplnenie jednej z kľúčových podmienok pre výplatu nemocenskej dávky. A to už je problém.
Zmena údajov cez internet
Pokiaľ má poistenec aktivovaný prístup do svojho elektronického účtu, úpravu adresy môže vykonať priamo z pohodlia svojho domova, teda bez potreby prostredníka v podobe pobočky. Stačí, keď sa prihlási do svojho konta a do príslušných okien zadá potrebné údaje. Odtiaľ si ich už úrad prevezme a zaeviduje.
Doteraz platilo, že klienti museli pre tento účel kontaktovať príslušnú pobočku, ktorá im vyplácala nemocenské dávky.