Mnohí vodiči sa pýtajú, či sú radary a rýchlostné kamery skutočne nástrojom na zvýšenie bezpečnosti na cestách, alebo skôr spôsobom, ako mestá získavajú dodatočné financie. V českom meste Říčany, neďaleko Prahy, táto otázka rezonuje viac než inde.
Rastúci počet radarov a pokút
Všetko sa začalo v roku 2014, keď Říčany zaviedli prvé rýchlostné kamery. Počas skúšobnej prevádzky sa ukázalo, že počet priestupkov je omnoho vyšší, než sa očakávalo. To viedlo k postupnému zvyšovaniu počtu meracích úsekov. S rastúcim počtom radarov rástli aj príjmy z pokút.
V roku 2022 mesto vyzbieralo na pokutách viac ako 63 miliónov českých korún (približne 2,5 milióna eur). O rok neskôr sa suma zvýšila na 74 miliónov korún (takmer 3 milióny eur). Tieto čísla predstavujú značnú časť mestského rozpočtu mesta s približne 25 000 obyvateľmi.
Mestská správa argumentuje, že meranie rýchlosti je efektívnym spôsobom, ako zvýšiť bezpečnosť na cestách. Kritici však poukazujú na to, že radary sú často umiestnené na miestach, kde je vysoká pravdepodobnosť prekročenia rýchlosti, čo môže naznačovať, že hlavným cieľom je zvýšenie príjmov, nie bezpečnosť.
Nevýhodné zmluvy pre okolité obce
Říčany uzatvárajú zmluvy s okolitými obcami na využívanie svojho meracieho systému. Tieto zmluvy však môžu byť pre menšie obce nevýhodné. Ak pokuty nezabezpečia dostatočné financie na pokrytie nákladov na prevádzku radarov, obec musí rozdiel doplatiť. Naopak, ak sa vyzbiera viac, zisk zostáva v Říčanoch. To vyvoláva otázky o spravodlivosti takéhoto systému.
Táto situácia otvára diskusiu o tom, či by meranie rýchlosti malo slúžiť primárne na zvýšenie bezpečnosti, alebo či sa z neho stáva nástroj na generovanie zisku. Vodiči aj obyvatelia okolitých obcí volajú po transparentnosti a spravodlivosti v používaní takýchto technológií.