Nemecký automobilový koncern Volkswagen sa musí vysporiadať s početnými problémami, ktoré sa len a len kopia. Pred časom vykázal až podozrivo slabé hospodárske výsledky, v najbližšej dobe sa chystá predať viacero kľúčových závodov. Dôvodom je porušenie jedného zo základných práv. Automobilka však nie je tým, kto sa prehrešil.
Ako informujú Aktuality.sk, Volkswagen dnes vydal oznámenie, v ktorom deklaruje predaj svojich prevádzok na území Sinťiang, čínskom regióne, kde Peking čelí vážnym obvineniam z rozsiahleho porušovania ľudských práv. Zahŕňať majú aj obvinenia z nútených prác.
Plánované kroky zahŕňajú aj predaj továrne v Urumči, hlavnom meste Sin-ťiangu. Ďalej sa očakáva predaj testovacej dráhy v Turfane, a to čínskej spoločnosti Shanghai Motor Vehicle Inspection Certification (SMVIC), ktorá spadá pod ochranné krídla štátneho podniku Shanghai Lingang Development Group. Hovoria tak zdroje, ktoré si žiadajú ostať v anonymite.
Pokiaľ ide o sumy, za ktoré automobilka plánuje predať svoje závody, tie nám nateraz nie sú známe.
Automobilka stratila dominanciu
Pre Volkswagen ide o ďalší nepríjemný zvrat v dlhej šnúre nepriaznivých udalostí. Zdá sa pritom, že táto šnúra bude v najbližšej dobe pokračovať. Nad viacerými automobilkami sa zbiehajú tmavé oblaky obchodnej vojny medzi Čínou a Európskou úniou (EÚ), ktorá môže vzniknúť v dôsledku uvalenia vysokých ciel na dovoz čínskych elektromobilov.
Pokiaľ ide o pozíciu nemeckého koncernu v Číne, tá postupne upadá. Volkswagen prišiel o titul najpredávanejšej značky na tomto dôležitom trhu. Na tróne ho vystriedal domáci producent BYD.
Napriek všetkému tu však svoju pôsobnosť neplánuje ukončiť. Naďalej spolupracuje s kľúčovými čínskymi partnermi, medzi ktorými vystupuje aj renomovaná firma Xpeng, na vývoji nových vozidiel šitých na mieru potrebám a preferenciám čínskych spotrebiteľov. Do roku 2030 tu chystá uvedenie vyše 30 nových elektrických alebo hybridných modelov.
Hrozba obchodnej vojny
Čo sa týka zmienenej obchodnej vojny, stále sa jej dá predísť, a to dosiahnutím dohody, ktorá by prospela ako čínskym, tak aj európskym výrobcom. EÚ rozhodla o uvalení ciel vo výške takmer 8 percent až 35 percent koncom minulého mesiaca. Toto rozhodnutie vyplynulo z výsledkov vyšetrovania vedeného Európskou komisiou (EK), ktoré prinieslo zistenie o veľmi štedrých dotáciách čínskej vlády smerom k domácemu automobilovému priemyslu.
Čínski producenti vďaka dotáciám dokážu vyrábať nové elektromobily za neprimerane nízke ceny, pričom uľahčenú majú aj ich expanziu na zahraničné trhy. EÚ sa obávala záplavy svojho trhu čínskymi elektromobilmi, ktoré by poškodili konkurencieschopnosť európskych výrobcov. Výsledným opatrením bolo uvalenie ciel.
Čína od začiatku nesúhlasila s týmto opatrením. EÚ niekoľkokrát upozornila, že môže viesť k vážnemu narušeniu obchodných vzťahov medzi dvoma veľmocami. Dokonca avizovala uvalenie protiopatrení, ku ktorým napokon aj došlo.
Zaujímavosťou je, že s uvalením vyšších ciel na čínske elektromobily nesúhlasili aj niektoré európske podniky. V tomto zmysle sa ozývali najmä nemecké automobilky, pre ktoré bolo posledné obdobie celkom tŕnisté. Obávali sa, že v skutočnosti clá ich situáciu nezlepšia, ale naopak ju ešte väčšmi prehĺbia. Nemecko totiž v Číne predáva viac vozidiel, než koľko ich Čína predáva v Nemecku.
Vymodlená dohoda
Hoci to nie je isté, v dohľadnej dobe môže dôjsť k vzniku dohody medzi dvoma veľmocami, ktorá by vyriešila otázku ciel na čínske elektromobily. Predseda výboru pre medzinárodný obchod v Európskom parlamente Bernd Lange uviedol, že Čína by sa mohla zaviazať napríklad k tomu, že bude na území EÚ predávať elektromobily s určitou minimálnou cenovou hranicou. Aj to by vraj mohlo odstrániť narušenie hospodárskej súťaže, ktoré vzniklo v dôsledku príliš vysokých dotácií čínskej vlády.