Napätie medzi Európskou úniou (EÚ) a Čínou naberá na intenzite. Dôvodom sú vyššie clá na dovoz čínskych elektromobilov, ktoré pred pár dňami nadobudli účinnosť. Mnoho týždňov a mesiacov predtým sa debatovalo o rôznych dopadoch tohto prísneho opatrenia. Zatiaľ čo európske úrady ho vnímali ako efektívny nástroj na posilnenie ochrany domácich producentov, mnohí iní sa zaoberali skôr jeho hrozbami. A žiaľ, tie sa postupne začínajú napĺňať.
Aktuálne sa konflikt medzi dvoma veľmocami ešte väčšmi stupňuje. Čína totiž podá na EÚ oficiálnu sťažnosť, a to priamo Svetovej obchodnej organizácii (WTO), informuje denník Teraz.sk.
EÚ chce chrániť domácich výrobcov
EÚ vníma dovoz čínskych elektromobilov ako veľkú hrozbu pre európskych výrobcov. V rámci vyšetrovania, ktoré viedla Európska komisia (EK), bolo zistené, že čínska vláda poskytuje svojim producentom nadštandardné dotácie, ktoré im výrazne uľahčujú nielen výrobu elektromobilov, ale aj expandovanie na zahraničné trhy.
Dotácie taktiež spôsobujú, že čínski výrobcovia dokážu elektromobily produkovať za nižšie ceny, čím sa stávajú oveľa atraktívnejšími, než sú ponuky európskych výrobcov. Tí sa totiž často na tak nízke cenovky, teda aspoň nie bez rizika vzniku straty, dostať nemôžu.
O navýšení ciel na dovoz čínskych elektromobilov sa hovorilo dlhú dobu. Koncom minulého mesiaca, presnejšie 29. októbra, však nastal zlom. EÚ v ten deň rozhodla, že k súčasným clám pridá ďalších takmer 8 až 35 percent. Presná výška závisí od podniku. Tie firmy, ktoré budú podliehať najvyššej sadzbe, budú uhrádzať clá vo výške viac ako 45 percent.
Čína rázne nesúhlasí, podniká odvetné kroky
Čína od začiatku s navýšením ciel nesúhlasila. Varovala pred viacerými, často hrozivými dopadmi, vrátane ohrozenia vzájomnej obchodnej spolupráce. S prísnym opatrením nesúhlasili dokonca ani niektoré európske subjekty. Najviac sa ozývali nemecké automobilky, ktorým čínsky región generuje nemalé predaje, a teda aj tržby. Vznikli vážne obavy, že sa Peking za vyššie clá začne mstiť.
A tieto obavy sa naplnili. Podľa informácií agentúry Reuters čínska vláda dôrazne odporučila domácim automobilovým spoločnostiam, aby neinvestovali v krajinách, ktoré podporili zvýšenie ciel, alebo sa pri hlasovaní zdržali.
Naopak, krajiny, ktoré hlasovali proti tomuto opatreniu, ako napríklad Nemecko a Maďarsko, by mali byť preferovanými cieľmi pre budúce investície.
Toto rozhodnutie môže mať vážne dopady najmä na Španielsko, Francúzsko a Taliansko, ktoré sa aktívne snažia prilákať čínske investície do výstavby automobilových tovární. Keďže tieto krajiny sa pri hlasovaní zdržali, je pravdepodobné, že Čína obmedzí svoje investičné aktivity na ich území.
Maďarsko môže z tohto prístupu profitovať, keďže čínska automobilka BYD, jedna z najväčších na svete, plánuje v krajine rozsiahle investície.
Kritická sťažnosť
A to nie je všetko. Po novom sa Čína rozhodla proti vysokým európskym clám bojovať aj formou oficiálnej sťažnosti adresovanej WTO. Pôvodne o tom informovala agentúra Reuters, a to s odvolaním na vyjadrenia ministerstva obchodu v Pekingu.
Tento krok predstavuje ďalší veľký zvrat. WTO totiž nie je len tak hocijaké zoskupenie. Ide o medzinárodnú organizáciu, ktorá reguluje a spravuje medzinárodný obchod. Patrí do nej až 166 štátov, ktoré dokopy predstavujú drvivú väčšinu, presnejšie 98 percent, svetového obchodu a globálneho hrubého domáceho produktu (HDP).
Sťažnosť je to teda nesmierne dôležitá, a teda možno očakávať drsnú dohru. Ako presne s ňou WTO naloží, zatiaľ nevieme.