Európska únia (EÚ) pokračuje v prísnom dohľade nad aktivitami veľkých technologických firiem. Zameriava sa predovšetkým na tie činnosti, ktoré môžu v tom či onom smere viesť k vzniku monopolu, ktorý by narušoval zdravé fungovanie hospodárskej súťaže. Najnovšie si predvolala na koberček spoločnosť Meta, ktorá stojí za obľúbenými sociálnymi sieťami Facebook, Instagram a Threads.
Ako informuje agentúra Reuters, EÚ vo štvrtok (14. novembra) uložila gigantovi pokutu vo výške 797,72-milióna eur za zneužívanie postavenia platformy Facebook Marketplace. Tá, ako zrejme viete, funguje na spôsob online bazáru.
Konkrétne bola finančná sankcia uložená Európskou komisiou (EK). Meta sa mala previniť tým, že viazala online reklamnú službu Facebook Marketplace na sieť Facebook, čiže prepájala vlastnú službu s inou vlastnou službou. Problémom potom malo byť aj ukladanie nespravodlivých obchodných podmienok smerom k iným poskytovateľom služieb online inzercie.
Meta už oznámila, že sa voči verdiktu odvolá. Medzitým je však ochotná sa podriadiť a upraviť fungovanie v rámci vznesených bodov tak, aby boli v súlade s legislatívou.
Meta mohla cieliť na monopol
Toto pritom nie je záležitosť, ktorá by sa riešila len chvíľku. EK vzniesla obvinenie pred dvomi rokmi. V júni 2021 začalo formálne konanie vo veci možného protisúťažného správania. V decembri 2022 boli vyjadrené obavy, že Meta spája Facebook so svojimi službami online inzercie.
EÚ tak vo svojom rozhodnutí uviedla, že Meta vnucuje Facebook Marketplace používateľom Facebooku, a to v nezákonnej „väzbe“.Meta na svoju obranu deklarovala, že používatelia sociálnej siete si môžu vybrať, či chcú, resp. nechcú navštíviť Marketplace. Ďalej podotkla, že podľa EK má Facebook Marketplace potenciál brániť v raste veľkých a etablovaných online trhovísk na európskom trhu, no zatiaľ nemá k dispozícii žiadne pádne dôkazy, ktoré by podporovali pravdivosť tejto domnienky.
Lacnejšie predplatné Instagramu a Facebooku
Stret ohľadne Facebook Marketplace prichádza krátko po tom, že Meta musela v dôsledku prísnych pravidiel EÚ znížiť ceny predplatného programu pre siete Facebook a Instagram. Platený program poskytuje abonentom verzie sietí bez inzercie.
Spoločnosť okresala cenu predplatného programu až o 40 percent. Okrem toho sľúbila, že bude používať menej údajov na smerovanie reklám. Z hľadiska ochrany súkromia je to pre používateľov veľmi dobrá správa. Daňou však budú občasne menej relevantné reklamy.
Cena predplatného v rámci webovej aplikácie klesla z 9,99 eura mesačne na 5,99 eura mesačne, zatiaľ čo cena pre operačné systémy Android a iOS klesla z 12,99 eura mesačne na 7,99 eura mesačne.