Linka pomoci 155 je príliš preťažená, preto sa uvažuje o zriadení novej linky. Tá má slúžiť pre menej závažné prípady. Niektorým záchranárom a operátorom sa však tento návrh nepozdáva. Informoval o tom spravodajský web STVR.
Nová linka pomoci
Linka pomoci 155 je podľa Operačného strediska Záchrannej zdravotnej služby (ZZS) preťažená. Ročne na ňu prichádza okolo 140 tisíc hovorov, avšak väčšina z nich nie je akútna. Podľa slov vedúceho odboru zdravotnej starostlivosti ZZS Jozefa Karaša tu často volajú matky s malými deťmi. Ide však o prípady, ktoré nie sú urgentné. Napríklad na linku 155 volá matka, ktorej dieťa má teplotu a vo večerných hodinách si nevie dať rady, ako horúčku znížiť.
Nová linka pomoci s číslom 116 117, ktorú chce operačné stredisko zriadiť, má slúžiť práve pre takéto menej akútne prípady. Podľa slov operačného strediska má zlepšiť využívanie záchrannej zdravotnej služby a poskytovať pacientom kvalitnejšiu pomoc pri neurgentných zdravotných problémoch. Napriek tomu, že zriadenie novej linky by mohlo linku 155 odľahčiť od náporu telefonátov, niektorí záchranári a operátori sú proti jej vzniku.
Využitie novej linky pomoci
Ministerstvo zdravotníctva SR uviedlo, že nová linka bude fungovať pod Operačným strediskom ZZS. Pacienti sa na ňu dovolajú priamo alebo budú prepojení z pôvodnej linky 155. Využijú ju pre riešenie neurgentných stavov, napríklad pre konzultácie alebo transporty pacientov medzi nemocnicami.
Odbor zdravotnej starostlivosti ZZS tvrdí, že vytvorenie novej linky pomoci 116 117 bude pre pacientov prínosom. Na novej linke sa im totižto operátori môžu venovať dôkladnejšie a dlhšie. Vďaka hlbšiemu rozhovoru potom operátori zistia, či je nutný zásah záchrannej zdravotnej služby alebo nie.
Návrh sa nepozdáva všetkým
Ako sme naznačili, s týmto návrhom nesúhlasia všetci a naznačujú, že nové číslo môže spôsobiť problémy. Nápad narazil na odpor zo strany niektorých záchranárov a odborníkov z oblasti urgentnej medicíny. Podľa nich bude nová linka zbytočná a skôr kontraproduktívna, pretože môže priniesť zmätok.
„Už dnes máme problém ľuďom vysvetliť, či majú volať 155 alebo 112, kedy je lepšie volať ktoré číslo. Pridaním ďalšieho čísla do tohto celého systému len vnesieme viacej zmätku,“ reagoval pre spravodajský web STVR prezident Asociácie ZZS Matej Polák. Podľa neho bude na pacienta vyvíjaný tlak, aby si sám určil, či je jeho problém závažný alebo nie.
Proti sú aj operátori
S novou linkou pomoci nesúhlasia ani samotní operátori, ktorí poslali riaditeľovi operačného strediska otvorený list. V ňom vyjadrili obavy, že nová linka nebude pre pacientov prínosom, ale práve naopak. Podľa nich nastane chaos v štruktúre záchrany zdravia alebo života a predĺži sa čas volania, čo môže mať za následok zhoršenie zdravotného stavu pacienta alebo dokonca jeho smrť.
Ak novela zákona prejde parlamentom a poslanci ju schvália, nová linka by mala začať fungovať v budúcom roku. Konkrétne od 1. septembra 2025.