Viaceré automobilky si aktuálne prechádzajú veľmi krušným obdobím. Nedávno sme vás informovali o problémových hospodárskych výsledkoch Volkswagenu, ako aj o masívnych stratách amerického Fordu. Teraz sa do rizikovej skupiny pridáva ďalšia značka, ktorú pozná asi každý. Je ňou Maserati.
Ako informuje serve Top Gear, automobilka spadajúca pod koncern Stellantis si v posledných mesiacoch prešla viacerými komplikáciami. Zlomovým okamihom bola nedávna výpoveď jej šéfa, ktorá bola dôsledkom priam žalostných predajov.
V priebehu prvých deviatich mesiacov tohto roku sa Maserati podarilo predať len 11 800 vozidiel, čo predstavuje takmer polovičný medziročný prepad. V rovnakom období minulého roku automobilka predala 20 400 kusov.
Chyba nie je v produkte, ale v jeho prezentovaní
Carolosovi Tavaresovi, šéfovi Stellantisu, bola po parížskom autosalóne, ktorý sa konal do 14. do 20. októbra, položená otázka, ktorá sa dožadovala vysvetlenia slabých predajov vozidiel Maserati, ako aj ďalších značiek spadajúcich pod tento koncern, vrátane Alfa Romeo a DS.
Tavares vysvetlil, že Maserati vykazuje červené čísla v dôsledku chabého marketingu. Dodal, že značka na trhu nie je správne prezentovaná. Maserati vraj nie je len o športových autách a vysokých rýchlostiach, ale aj o vyššej kvalite života a moderných technológiách. Týmto aspektom sa však neprikladá náležitá mediálna pozornosť.
Podstatou problému tak podľa Tavaresa nie je produkt, ale spôsob, akým je tento výrobok propagovaný. Práve v dôsledku tohto pochybenia padlo rozhodnutie vymeniť riaditeľa Maserati. Túto úlohu donedávna plnil Davide Grasso. Vraj dostal dostatok času na to, aby situáciu otočil, no ani po niekoľkých mesiacoch sa mu to nepodarilo.
Nový šéf, nová nádej
Na riaditeľskom kresle ho nahradil Santo Ficili, ktorý figuruje aj ako šéf Alfy Romeo. Dve značky tak k sebe budú mať o čosi bližšie, čo predstavuje viacero výhod. Jednou z nich môže byť zníženie cien. Maserati sa vraj príliš dlho snažilo priblížiť k Ferrari, čo spôsobilo, že jeho vozidlá boli aj pre zámožnejších zákazníkov príliš drahé.
Tavares tiež prehlásil, že Maserati minulý rok vykazovalo slušné zisky, až kým čínski predajcovia nezačali požadovať zľavy. Túto požiadavku poňal ako jasný indikátor toho, že je treba zmenu. Okrem iného skúsil zvýšiť dôraz na iné regióny, no to viedlo k ďalšiemu úpadku predaja.
Nebude to jednoduché
Nateraz nemožno predpovedať, či sa značke podarí vrátiť späť k pôvodnej sláve, respektíve k pôvodným predajom a tržbám. Je to možné, no rozhodne nie jednoduché. Konkurencia, ktorú predstavujú napríklad automobilky BMW, Mercedes a Porsche, silnie. Z hľadiska elektromobility zase predstavujú hrozbu čínski producenti, ktorí vďaka štedrým dotáciám svojej vlády dokážu vyrábať i expandovať za extrémne nízke ceny.
Je pravda, že Európska únia (EÚ) sa hrozbe čínskych výrobcov snaží vyvarovať pomocou vyšších ciel, no tento radikálny prístup sa napokon nemusí ukázať ako efektívny. Peking totiž už začal podnikať odvetné opatrenia.