Prechod na elektromobilitu sa nevyvíja tak rýchlo, ako mnohí očakávali. Aj napriek rôznym stimulom, dotáciám a pokročilým technológiám väčšina vodičov naďalej preferuje tradičné spaľovacie vozidlá. Tento fakt si uvedomuje aj nemecká Asociácia automobilového priemyslu (VDA), ktorá navrhuje nahradiť fosílne palivá obnoviteľnými alternatívami už od roku 2045.
Ľudia nechcú elektromobily, museli nájsť riešenie
Hoci nemecká vláda stanovila ambiciózny cieľ predať do roku 2030 až 15 miliónov elektromobilov, na cestách by aj tak zostalo približne 40 miliónov vozidiel s klasickými spaľovacími motormi. Prezidentka VDA upozorňuje, že je potrebné zamerať sa nielen na podporu elektromobilov, ale aj na rozvoj a využitie obnoviteľných palív. Ak by Nemecko dokázalo nahradiť ropu obnoviteľnými zdrojmi energie, mohlo by to významne prispieť k zníženiu emisií v doprave.
Čo pre to musia spraviť?
Asociácia navrhuje niekoľko krokov na podporu prechodu k obnoviteľným palivám. Jedným z nich je sprísnenie súčasných predpisov pre predajcov ropy a prevádzkovateľov čerpacích staníc podľa spolkového zákona o kontrole emisií. To by znamenalo, že čerpacie stanice by mali povinnosť ponúkať väčší podiel ekologických palív. Takýto prístup by nielen zvýšil ich dostupnosť, ale aj pomohol znížiť emisie skleníkových plynov.
VDA vyzýva vládu, aby tento plán podporila aj finančne a zabezpečila, že spotrebitelia a prevádzkovatelia prijmú tieto zmeny pozitívne. Asociácia plánuje do roku 2028 investovať 280 miliárd eur do výskumu a vývoja technológií na ochranu klímy. Zdôrazňuje tiež, že Nemecko bude aj v budúcnosti závislé od dovozu energie, ale tá by mala pochádzať výhradne z obnoviteľných zdrojov, najneskôr do roku 2050.
Syntetické palivá ako nádej pre spaľovacie motory
Tradičné palivá sú vyrábané z ropy, zatiaľ čo syntetické palivá vznikajú chemickým spojením vodíka a oxidu uhličitého. Proces zahŕňa elektrolýzu vody na získanie vodíka, ktorý sa následne kombinuje s CO₂. Tento oxid uhličitý môže byť zachytený priamo z ovzdušia alebo získaný ako vedľajší produkt priemyselnej činnosti.
Aj keď pri spaľovaní syntetických palív v motoroch vzniká CO₂, ide o rovnaké množstvo, ktoré bolo použité pri ich výrobe. Ak sa na celý proces využíva energia z obnoviteľných zdrojov, ako sú solárne či veterné elektrárne, výsledkom je klimaticky neutrálny cyklus.
Napriek tomu sú syntetické palivá zatiaľ len čiastočne ekologickým riešením. Výroba je technologicky náročná a finančne nákladná. Cena takýchto palív je v súčasnosti výrazne vyššia ako cena bežného benzínu či nafty, čo môže odradiť spotrebiteľov.
Most medzi súčasnosťou a budúcnosťou
Pre mnohých milovníkov klasických áut so spaľovacím motorom predstavujú obnoviteľné palivá spôsob, ako zachovať tieto vozidlá aj v ére zameranej na ekológiu. Môžu slúžiť ako prechodné riešenie, ktoré umožní dosiahnuť ciele v oblasti znižovania emisií bez nutnosti úplného vyradenia spaľovacích motorov.
Prechod na obnoviteľné palivá však nebude jednoduchý ani lacný. Vyžaduje si značné investície do technológií a infraštruktúry. Napriek tomu je to jedna z ciest, ako dosiahnuť udržateľnosť v automobilovom sektore, ktorý čelí narastajúcemu tlaku na prijatie ekologických riešení.