Kríza európskeho automobilového priemyslu, ktorú prehlbujú aj slabé predaje elektromobilov, často vedie k prinajmenšom kurióznym nápadom. Jeden taký po novom predstavil aj Milan Nedeljković, člen predstavenstva pre výrobu v spoločnosti BMW. Konkrétne si od neho sľubuje podporu dopytu po elektrickom pohone, informuje portál Topspeed.sk.
Európske automobilky si aktuálne neprechádzajú zrovna ružovým obdobím. Viaceré známe mená sužujú slabé hospodárske výsledky, ktoré ich nezriedka vedú k nevídaným rozhodnutiam. Obavy však vznikajú aj v dôsledku slabšieho predaja elektrických vozidiel. Ich trhový podiel ani zďaleka nie je na takej úrovni, aká sa pôvodne predpokladala.
Zložitá situácia vedie k vzniku rôznych plánov, ktorých cieľom je čo najviac podporiť adopciu elektrického pohonu. Niektoré dávajú zmysel, niektoré sú skôr bizarné. Do tej druhej skupiny zrejme možno zaradiť aj v úvode zmienený nápad.
Nedeljković navrhuje, aby mali elektromobily v rámci cestnej premávky jasnú prioritu, resp. aby došlo k obmedzeniu jazdných pruhov spôsobom, z ktorého by prosperoval najmä elektrický pohon. Chce teda, aby elektromobily mali na diaľnici vlastný jazdný pruh.
A jeho argument? V nedávnom rozhovore uviedol, že keď majiteľov spaľovákov stojacich v zápche budú neustále obchádzať či predbiehať elektromobily, mnohí z nich začnú rozmýšľať, či neprejdú na ekologickejší pohon.
Podpora elektromobilov je nutná, no v akej forme?
Niet pochýb o tom, že efektívna podpora elektromobility je nevyhnutná. Ako už iste viete, Európska únia (EÚ) chce od roku 2035 zakázať predaj nových spaľovákov. Kupovať si budeme môcť len vozidlá, ktorých prevádzka neprodukuje škodlivé emisie. Za najhorúcejšieho kandidáta, pokiaľ ide náhradu spaľovacieho motora, sa považuje práve elektromobil.
Medzi najúčinnejšie nástroje na podporu dopytu po elektromobiloch rozhodne patria dotácie. Priemerná obstarávacia cena elektromobilu je stále vysoká, čo znamená, že mnohí si ho jednoducho nemôžu dovoliť. Príspevok od štátu by tento problém výrazne okresal.
Sú krajiny, kde sú dotácie na elektromobily bežnou praxou. Sú krajiny, kde sú finančné stimuly nulové. Do tej druhej skupiny spadá aj Slovensko. Elektromobily u nás nemajú akékoľvek významné zvýhodnenie. Dokonca aj za diaľnice platia to isté, čo spaľováky. Problémom je tiež nedostatočná nabíjacia infraštruktúra.
V tomto smere však možno poukázať na nedávne slová Marca Ferraciho, francúzskeho ministra priemyslu. Navrhol zjednotenie dotácií naprieč členskými štátmi EÚ, a to na základe francúzskeho modelu. Argumentoval to snahou spraviť z obstarávacej ceny elektromobilu čo najmenej odstrašujúci faktor.
Francúzsky model dotácií poskytuje príspevok na obstaranie elektromobilu vo výške 5-tisíc až 7-tisíc eur, pokiaľ daný model stojí do 47-tisíc eur a neváži viac ako 2,4 tony. Konkrétna výška príspevku sa odvíja od zárobku daného žiadateľa. Je tu však ešte jedna dôležitá podmienka. Žiadateľ príspevok na elektromobil nedostane v prípade, že sa počas jeho výroby vyprodukovalo príliš veľa emisií CO2.
Nedeljković si však myslí, že štátne dotácie na nákup elektromobilov nie sú dlhodobo udržateľné. Väčší prínos vidí v iných formách podpory. Okrem už zmieneného vlastného jazdného pruhu spomenul aj privilegovaný prístup do centier miest a bezplatné parkovanie.
Situácia nie je priaznivá
Nateraz ťažko povedať, či sa jeho návrh v budúcnosti pretaví do konkrétnej legislatívy. Je ale zrejmé, že niečo sa zmeniť musí.
Trhový podiel elektromobilov v rámci Európy činí len okolo 10 percent. Pôvodné predpoklady udávali trhový podiel 20 percent až 25 percent do roku 2025. Uviedla tak Sigrid de Vries, generálna sekretárka Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), počas 7.ročníka stredoeurópskeho podujatia CEE Automotive Supply Chain.
Upozornila, že masovému rozšíreniu elektromobilov bráni hneď niekoľko dôležitých „brzdných“ faktorov, menovite nedostatočný dopyt, chýbajúca infraštruktúra a zložitá regulácia. Riešenie vidí v realistickom zhodnotení aktuálnej situácie a následnej úprave regulačných rámcov, ktorá by zahŕňala dôkladné plnenie Akčného plánu pre automobilový priemysel.
Obsahu poduajtia CEE Automotive Supply Chain sme sa podrobnejšie venovali v samostatnom článku na tomto odkaze.