Keď je reč o najväčších výrobcoch elektromobilov na svete, zaručene vám príde na rozum Tesla. A to rozhodne nie je zlá odpoveď. Americká automobilka v segmente elektromobility dlhodobo vystupovala ako svetová jednotka. Nedávno však o tento status prišla. Prekonal ju totiž úhlavný konkurent z Číny, a to konkrétne z hľadiska tržieb. Téme sa venuje server fDrive.cz.
Zaujímavosťou je, že Tesla stratila pozíciu lídra aj napriek tomu, že jej Model Y bol v septembri najpredávanejším elektromobilom na území Číny. Z celkového hľadiska však za zmieneným konkurentom, ktorým je spoločnosť BYD, zaostáva.
V období tretieho štvrťroku (kvartálu) 2024 sa čínskemu výrobcovi podarilo predať 1,1-milióna vozidiel. Väčší podiel na tomto čísle si pripísali hybridy, ktorých sa predalo 685-tisíc kusov. Čisto batériových elektromobilov sa predalo 443-tisíc kusov.
Za uplynulé mesiace tak síce BYD predal menej elektromobilov ako Tesla, presnejšie o 20-tisíc, no podarilo sa mu vykázať vyššie tržby. Podľa CNBC je toto prvýkrát, čo sa čínskemu producentovi podarilo v rámci tržieb prekonať Teslu. Zatiaľ čo americká automobilka vykázala tržby 25,2-miliardy dolárov (23,1-miliardy eur), BYD vygeneroval tržby vo výške až 28,2-miliardy dolárov (25,9-miliardy eur).
Aj Tesla pociťuje vplyv štedrých dotácií
Číňania za tento úspech v nemalej miere vďačia extrémne štedrým vládnym dotáciám, ktoré mu (a ďalším čínskym výrobcom) výrazne uľahčuje ako výrobu elektrických vozidiel, tak aj expanziu na zahraničné trhy. Tieto dotácie sa, pochopiteľne, dostali do pozornosti Spojených štátov aj Európskej únie (EÚ).
Konkrétne EÚ nedávno rozhodla o navýšení ciel na dovoz čínskych elektromobilov. K súčasným clám pridá ďalších takmer 8 percent až 35 percent, v závislosti od konkrétneho podniku. Niektoré čínske automobilky tak môžu podliehať dovoznému clu vyše 45 percent.
Prišla odveta
Čína od začiatku s navýšením ciel nesúhlasila. Varovala pred viacerými, často hrozivými dopadmi, vrátane ohrozenia vzájomnej obchodnej spolupráce. S prísnym opatrením nesúhlasili dokonca ani niektoré európske subjekty. Najviac sa ozývali nemecké automobilky, ktorým čínsky región generuje nemalé predaje, a teda aj tržby.
Mnohí sa obávali, že sa Peking môže za vyššie clá začať mstiť. A žiaľ, tieto obavy sa naplnili. Ako sme vás informovali v tomto článku, čínska vláda dôrazne odporučila domácim automobilovým spoločnostiam, aby neinvestovali v krajinách, ktoré podporili zvýšenie ciel, alebo sa pri hlasovaní zdržali. Naopak, krajiny, ktoré hlasovali proti tomuto opatreniu, ako napríklad Nemecko a Maďarsko, by mali byť preferovanými cieľmi pre budúce investície.
Toto rozhodnutie môže mať vážne dopady najmä na Španielsko, Francúzsko a Taliansko, ktoré sa aktívne snažia prilákať čínske investície do výstavby automobilových tovární. Keďže tieto krajiny sa pri hlasovaní zdržali, je pravdepodobné, že Čína obmedzí svoje investičné aktivity na ich území.
Súboj sa bude vyostrovať
Späť k BYD a Tesle, hoci sa čínskemu výrobcovi podarilo vygenerovať vyššie tržby, čistý zisk mal nižší. Dôvodom je agresívna cenová politika automobilky, ktorá zahŕňala zníženie marže. Vo výsledku vykázala Tesla čistý zisk vo výške 2,17-miliardy dolárov (2-miliardy eur), zatiaľ čo čistý zisk BYD dosiahol 1,5-miliardy dolárov (1,4-miliardy eur).
Je takmer isté, že konkurenčný boj medzi týmito dvoma značkami sa v budúcnosti ešte väčšmi vyostrí. BYD aktuálne realizuje kľúčové kroky v rámci svojho plánu stať sa čestným a konkurencieschopným hráčom na európskom trhu, k čomu mu má pomôcť spoločnosť Forvia, siedmy najväčší dodávateľ autotechniky na svete.
Spoločnosť Forvia oznámila, že bola vybraná ako hlavný dodávateľ potrebných komponentov pre nový závod automobilky BYD v Turecku. Táto správa prišla nedlho po tom, čo obe firmy oznámili spoluprácu v rámci rozbehnutia prvého európskeho závodu BYD na území Maďarska.
Patrick Koller, generálny riaditeľ Forvia, oznámil, že spolupráca s BYD už priniesla významné úspechy v Ázii. Podľa všetkého sú firmy presvedčené, že plánované rozšírenie podnikania bude dôležitou hnacou silou ďalších inovácií a pokroku na európskom trhu. Aj tejto téme sme sa podrobnejšie venovali v samostatnom článku. Nájdete ho na tomto odkaze.