Krajiny po celom svete čelia výzve, ako nahradiť príjmy zo spotrebných daní z predaja benzínu a nafty, keďže počet elektromobilov na cestách neustále rastie. Švajčiarsko prichádza s inovatívnym riešením, ktoré by mohlo slúžiť ako príklad pre ostatné štáty. Navrhuje totiž zaviesť daň pre majiteľov elektromobilov na základe počtu najazdených kilometrov.
Tradičné spaľovacie vozidlá prispievajú do štátneho rozpočtu prostredníctvom spotrebných daní z palív. S prechodom na elektromobilitu však tieto príjmy klesajú. Štáty sa preto snažia nájsť spôsoby, ako tento výpadok kompenzovať, aby mohli naďalej financovať infraštruktúru a služby spojené s dopravou.
Švajčiarsky návrh
Švajčiarska spolková rada plánuje zaviesť nový systém zdaňovania elektromobilov najneskôr do roku 2030. Požiadala preto federálne ministerstvá, aby do konca budúceho roka pripravili konkrétne návrhy. Daň by sa mala odvíjať od počtu kilometrov, ktoré vozidlo najazdí, čím by sa zabezpečilo spravodlivé prispievanie všetkých vodičov do štátneho rozpočtu.
Prečo práve podľa kilometrov?
Zdanenie elektriny na verejných nabíjacích staniciach sa javí ako jedno z možných riešení. Avšak mnoho majiteľov elektromobilov nabíja svoje vozidlá doma alebo využíva vlastné solárne panely, čo sťažuje efektívne zdaňovanie spotrebovanej elektriny. Zdaňovanie na základe najazdených kilometrov by umožnilo pokryť všetky spôsoby nabíjania bez ohľadu na zdroj elektriny.
Pre majiteľov elektromobilov to znamená, že by mohli začať platiť nové poplatky spojené s používaním svojich vozidiel. Hoci to môže byť vnímané ako nevýhoda, z pohľadu štátu ide o nevyhnutný krok na zabezpečenie finančnej stability a udržateľnosti dopravnej infraštruktúry.
Ak sa švajčiarsky model osvedčí, je pravdepodobné, že ho budú nasledovať aj ďalšie európske štáty, vrátane Slovenska. Výpadok príjmov z palivových daní je problémom, ktorý skôr či neskôr zasiahne všetky krajiny s rastúcim počtom elektromobilov.
Budúcnosť financovania dopravy
Táto situácia otvára širšiu diskusiu o tom, ako by sa mala doprava financovať v budúcnosti. Možno bude potrebné prehodnotiť súčasné modely a nájsť nové spôsoby, ako zabezpečiť dostatočné financovanie bez toho, aby sa brzdil rozvoj ekologických technológií.
Švajčiarsko svojím návrhom ukazuje, že je pripravené čeliť výzvam spojeným s prechodom na elektromobilitu. Zdaňovanie na základe najazdených kilometrov môže byť efektívnym riešením, ktoré zabezpečí spravodlivé prispievanie všetkých vodičov do štátneho rozpočtu. O tom, či sa tento model ujme aj v iných krajinách, rozhodnú najbližšie roky.