Sociálne siete sa v poslednej dobe stali centrom nielen spravodajstva, aktualít a komunikácie, ale aj centrom pozornosti inzerentov. Tieto platformy denne navštívia milióny až miliardy ľudí, čo z nich robí takmer ideálny reklamný kanál. Platí to aj pre Instagram a Facebook, dve z najväčších sociálnych platforiem na svete.
Spoločnosť Meta, ktorá spravuje tieto siete, pred časom sprístupnila predplatný program, ktorý ponúka verzie platforiem bez inzercie výmenou za mesačný poplatok. Ako však píše server PhoneArena, tento poplatok bol pre niektorých neprimerane vysoký. Nehovoríme pritom len o abonentoch či bežných používateľov, ktorí rozmýšľajú nad presedlaním na platené verzie, ale aj kontrolných orgánoch Európskej únie (EÚ).
Prečo práve sociálne siete?
Keďže sociálne siete denne navštevujú milióny až miliardy ľudí, inzerentom ponúkajú ohromný dosah. A tí sú zaň ochotní aj poriadne zaplatiť.
A treba uznať, že strojcovia týchto platforiem to robia naozaj šikovne. Reklamy totiž implementujú spôsobom, ktorý nie je ktovieako rušivý. Vezmite si napríklad Instagram. Ten zobrazuje inzerciu aj na hlavnej karte, resp. domovskej karte s príspevkami. Je takmer isté, že po pár sekundách scrollovania narazíte na sponzorovaný príspevok.
Nemusí vám to však veľmi prekážať, keďže stačí len znovu potiahnuť prstom a reklama je preč. To isté platí aj o Instagram Reels, a tým pádom aj TikToku.
Samozrejme, môže vám to vadiť, no rozhodne nejde o tak rušivú formu inzercie, s akou sa môžete stretnúť na komerčných televíznych kanáloch alebo videách na YouTube.
Meta zníži cenu predplatného o 40 %
Meta je v hľadáčiku EÚ už veľmi dlhú dobu, a to z viacerých pádnych dôvodov. Pod drobnohľadom kontrolných orgánov je dodnes. Gigant čelí podozreniam aj kvôli svojmu podnikateľskému modelu, ktorý aplikuje v rámci inzerčného biznisu.
A zdá sa, že v tejto oblasti sa mu blok rozhodol klepnúť po prstoch. Meta totiž publikovala oznámenie, v ktorom deklaruje, že v Európe plánuje znížiť cenu spoplatnenej verzie Facebooku a Instagramu, a to až o 40 percent.
Okrem toho sľúbila, že bude používať menej údajov na smerovanie reklám. Z hľadiska ochrany súkromia je to pre používateľov veľmi dobrá správa. Daňou však budú občasne menej relevantné reklamy.
Pochopiteľne, tieto zmeny Meta neučiní preto, lebo chce, ale preto, lebo musí. Veľmi dobre si uvedomuje, že nevyhovenie požiadavkám EÚ môže viesť k poriadne mastným pokutám. Blok svoje odhodlanie chrániť technologický trh a spotrebiteľov sme sa mohli presvedčiť už niekoľkokrát, napríklad keď pohrozil spoločnosti Apple pokutou vo výške takmer 40-miliárd eur za to, že porušil náležitosti zákona o digitálnych trhoch (DMA).
Ten, ako asi viete, prikazuje spoločnostiam pôsobiacim v technologickej sfére, aby na území EÚ stopli akékoľvek aktivity, ktoré môžu predstavovať riziko vzniku monopolu alebo iné hrozby ohrozujúce stabilitu hospodárskej súťaže.
Ako vyzerajú nové ceny?
Vráťme sa ale späť k platenej verzii Facebooku a Instagramu. Cena predplatného v rámci webu v dôsledku zásahu EÚ klesla z 9,99 eura mesačne na 5,99 eura mesačne, zatiaľ čo cena pre operačné systémy Android a iOS klesla z 12,99 eura mesačne na 7,99 eura mesačne.
Pokiaľ ide o existujúcich abonentov, tí nemusia podnikať žiadne zmeny. Cena predplatného sa im automaticky zníži pri najbližšom zúčtovaní.