Európska komisia pripravuje návrh, ktorý by mohol priniesť významné zmeny pre starších vodičov vo všetkých členských krajinách Európskej únie. Podľa tohto návrhu by osoby vo veku nad 70 alebo 75 rokov museli pravidelne absolvovať hodnotenie svojich vodičských schopností. Cieľom je zabezpečiť, aby seniori boli aj naďalej schopní bezpečne zvládať nástrahy cestnej premávky.
Dôvody pre zmenu
S pribúdajúcim vekom dochádza u ľudí k prirodzeným fyzickým a kognitívnym zmenám. Zhoršuje sa zrak, spomaľujú sa reflexy a môže dôjsť aj k zníženiu schopnosti sústrediť sa. Tieto faktory môžu ovplyvniť schopnosť vodiča rýchlo a správne reagovať v kritických situáciách, čo zvyšuje riziko dopravných nehôd.
V Európe navyše rastie počet seniorov, ktorí aktívne šoférujú. Preto sa čoraz viac diskutuje o tom, ako zabezpečiť, aby boli cesty bezpečné pre všetkých účastníkov premávky. Návrh Európskej komisie podporila aj nemecká organizácia TÜV, známa svojimi aktivitami v oblasti bezpečnosti a kvality.
Ako by to malo fungovať
Navrhované opatrenie by zaviedlo systém pravidelných preškolení a hodnotení vodičských zručností pre vodičov nad 70 alebo 75 rokov. Tieto kontroly by mohli zahŕňať:
- Praktické jazdy s inštruktorom alebo hodnotiteľom, ktorý by posúdil schopnosti vodiča v reálnych situáciách
- Teoretické testy z pravidiel cestnej premávky, aby sa overilo, či vodič pozná aktuálne predpisy
- Zdravotné prehliadky, zamerané na zrak, sluch a celkový zdravotný stav
Cieľom nie je obmedziť mobilitu seniorov, ale poskytnúť im podporu a prípadne odporučiť opatrenia, ktoré by im pomohli bezpečne pokračovať v šoférovaní.
Aktuálna situácia na Slovensku
Na Slovensku už existujú určité pravidlá týkajúce sa starších vodičov:
- Lekárske prehliadky sú povinné po dosiahnutí veku 65 rokov. Vodiči musia absolvovať lekársku prehliadku, ktorá posúdi ich zdravotnú spôsobilosť
- Periodicita prehliadok: Po 65. roku života je potrebné prehliadku opakovať každých päť rokov, a po dosiahnutí 68 rokov sa interval skracuje na dva roky
- Posúdenie schopností: Lekár hodnotí fyzický aj psychický stav vodiča. Ak zistí, že vodič nie je schopný bezpečne riadiť vozidlo, môže odporučiť obmedzenia alebo odobratie vodičského preukazu
Ak by bol návrh Európskej komisie prijatý, mohlo by to znamenať, že starší vodiči by museli absolvovať nielen lekárske prehliadky, ale aj praktické a teoretické testy. To by mohlo zvýšiť bezpečnosť na cestách, ale aj priniesť určité výzvy:
- Administratívna záťaž: Zvýšený počet prehliadok a testov by mohol zaťažiť zdravotnícke a dopravné inštitúcie
- Finančné náklady: Vodiči by mohli čeliť dodatočným poplatkom za testy a prehliadky
- Pocit nezávislosti: Pre mnohých seniorov je vodičský preukaz symbolom nezávislosti. Prísnejšie kontroly by mohli byť vnímané negatívne
Pri zavádzaní takýchto opatrení je kľúčové nájsť rovnováhu medzi bezpečnosťou na cestách a rešpektovaním dôstojnosti a autonómie starších občanov. Je dôležité, aby boli opatrenia nastavené citlivo a s ohľadom na individuálne schopnosti každého vodiča.
Čo ďalej?
Návrh je zatiaľ v štádiu príprav a bude predmetom rokovaní v rámci Európskej únie. Členské štáty budú mať možnosť vyjadriť sa k nemu a navrhnúť úpravy. Ak bude schválený, jednotlivé krajiny budú musieť prispôsobiť svoje legislatívy novým požiadavkám.
Pre vodičov na Slovensku to znamená, že by sa v budúcnosti mohli stretnúť s prísnejšími požiadavkami na overovanie ich vodičských schopností po dosiahnutí určitého veku. Je preto dobré sledovať aktuálne informácie a byť pripravený na možné zmeny.