Európska únia zvažuje zavedenie revolučného prístupu k hodnoteniu zdravotnej spôsobilosti vodičov. Namiesto doterajších povinných lekárskych prehliadok by vodiči mohli sami posudzovať, či sú zdravotne schopní bezpečne viesť vozidlo. Tento návrh vznikol po tom, čo plošné kontroly pre vodičov určitého veku nezískali dostatočnú podporu medzi členskými štátmi.
Sebahodnotenie ako základný princíp
Nový systém by stál na princípe individuálnej zodpovednosti. Každý vodič by bol povinný pravidelne prehodnocovať svoj zdravotný stav a zvážiť, či je schopný bezpečne šoférovať. V prípade pochybností by mal dočasne upustiť od vedenia vozidla a vyhľadať odbornú pomoc.
Táto metóda vychádza z predpokladu, že vodiči najlepšie poznajú svoje zdravotné obmedzenia. Aj keď sú súčasné lekárske prehliadky povinné, môžu nastať situácie, keď sa zdravotný stav vodiča zmení krátko po ich absolvovaní. Sebahodnotenie by malo zabezpečiť kontinuálne sledovanie vlastného zdravia v súvislosti s bezpečnosťou na cestách.
Zavedenie univerzálneho zdravotného dotazníka
Súčasťou navrhovaných zmien je aj zavedenie zdravotného dotazníka, ktorý by vodiči vypĺňali pri predlžovaní platnosti svojho vodičského preukazu. Tento dotazník by sa týkal všetkých vodičov bez ohľadu na vek či kategóriu vodičského oprávnenia.
Dotazník by obsahoval jednoduché otázky týkajúce sa napríklad zrakovej ostrosti, sluchu, pohybových schopností či prítomnosti chorôb, ktoré môžu ovplyvniť schopnosť bezpečne viesť vozidlo. Cieľom je podnietiť vodičov k zamysleniu nad vlastným zdravotným stavom a v prípade potreby vyhľadať lekársku konzultáciu.
Ak bude táto legislatíva schválená, členské štáty budú mať možnosť ponechať povinné lekárske prehliadky pre starších vodičov ako doplnkové opatrenie. To znamená, že krajiny ako Slovensko môžu naďalej vyžadovať pravidelné lekárske kontroly pre vodičov v určitom veku, čím skombinujú nový prístup s overenými postupmi.
Aké výhody má nový systém?
Hlavnou výhodou navrhovaného systému je zvýšenie osobnej zodpovednosti vodičov za svoju bezpečnosť a bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky. Môže to viesť k zníženiu počtu nehôd spôsobených zdravotnými problémami za volantom.
Na druhej strane, úspech tohto prístupu bude závisieť od toho, ako poctivo vodiči pristúpia k sebahodnoteniu. Existuje riziko, že niektorí motoristi môžu podceniť alebo ignorovať svoje zdravotné problémy, čo by mohlo ohroziť bezpečnosť na cestách.
Členské štáty budú mať možnosť prispôsobiť si nový systém podľa svojich potrieb. Na Slovensku by mohla implementácia prebiehať v spolupráci s odborníkmi z oblasti dopravy a zdravotníctva, aby sa zabezpečil hladký prechod na nový systém a minimalizovali sa možné riziká.
Je pravdepodobné, že budú organizované informačné kampane, ktoré budú vodičov informovať o dôležitosti sebahodnotenia a správnom postupe pri vypĺňaní zdravotného dotazníka.
Chcú zvýšiť bezpečnosť
Hlavným zámerom navrhovaných zmien je zvýšiť bezpečnosť na európskych cestách. Individuálna zodpovednosť vodičov za svoj zdravotný stav môže významne prispieť k zníženiu počtu dopravných nehôd spôsobených zdravotnými komplikáciami.
Európska únia sa snaží modernizovať legislatívu v oblasti dopravy tak, aby zodpovedala súčasným potrebám spoločnosti. Nový systém sebahodnotenia predstavuje inovatívny prístup, ktorý kladie dôraz na osobnú zodpovednosť a prevenciu.