Európsky parlament pripravuje zmeny v oblasti vodičských preukazov, ktoré majú zvýšiť bezpečnosť na cestách naprieč celou Európskou úniou. Návrhy môžu priniesť prísnejšie podmienky pre vodičov, vrátane tých na Slovensku.
Jednou z kľúčových zmien je plán zabezpečiť, aby sankcie za dopravné priestupky boli platné vo všetkých členských krajinách EÚ. V súčasnosti sa často stáva, že ak vodič spácha závažný priestupok v inej krajine, postih sa uplatňuje len tam. Po novom by pozastavenie alebo odobratie vodičského preukazu platilo v celej Únii, čo znamená, že vodič by nemohol viesť vozidlo nikde v EÚ, nielen v krajine, kde sa priestupok stal.
Rozšírený zoznam závažných priestupkov
Poslanci navrhujú aj rozšírenie zoznamu vážnych dopravných priestupkov. K existujúcim prehreškom, ako je jazda pod vplyvom alkoholu alebo spôsobenie smrteľnej nehody, by sa pridala aj jazda bez platného vodičského preukazu. Navyše, prekročenie rýchlosti o viac ako 50 km/h mimo obce alebo o 30 km/h v obci by mohlo viesť k odobratiu vodičského preukazu platnému v celej EÚ.
Sebahodnotenie a zdravotné prehliadky
Nové pravidlá by zaviedli povinnosť vodičov posúdiť svoju vlastnú schopnosť viesť vozidlo pri vydávaní alebo obnovení vodičského preukazu. Členské štáty by mohli rozhodnúť, či toto sebahodnotenie nahradia lekárskymi prehliadkami, ktoré by zahŕňali kontrolu zraku a kardiovaskulárneho systému. Cieľom je zvýšiť povedomie o zdravotných rizikách, ktoré môžu ovplyvniť bezpečnú jazdu.
Pre začínajúcich vodičov sa navrhuje zaviesť skúšobná doba trvajúca najmenej dva roky. Počas tohto obdobia by platili prísnejšie pravidlá, ako napríklad nižší povolený limit alkoholu v krvi a tvrdšie sankcie za nebezpečné správanie na cestách.
Novinky v autoškolách
Výcvik na získanie vodičského preukazu by mal byť obohatený o nové prvky. Uchádzači by sa mali učiť jazdiť v rôznych podmienkach, ako je sneh alebo klzká vozovka. Ďalšími témami by boli bezpečné používanie telefónu počas jazdy, riešenie mŕtvych uhlov, využívanie asistenčných systémov a správne otváranie dverí vozidla, aby sa predišlo nehodám s cyklistami či chodcami.
Poslanci navrhujú, aby vodičské preukazy pre osobné automobily a motocykle platili minimálne 15 rokov, pre nákladné vozidlá a autobusy päť rokov. Tento návrh neobsahuje skrátenie platnosti pre starších vodičov, čo pôvodne navrhovala Európska komisia.
Vekové hranice a skúsenosti
Podľa nových pravidiel by mohli 18-roční vodiči získať oprávnenie viesť nákladné vozidlá alebo autobusy s maximálne 16 cestujúcimi, ak by mali osvedčenie o odbornej spôsobilosti. 17-roční by mohli získať vodičský preukaz pre osobné automobily či nákladné vozidlá za predpokladu, že by ich pri jazde sprevádzal skúsený vodič. Na Slovensku toto pravidlo už platí.
Tieto navrhované zmeny majú za cieľ zvýšiť bezpečnosť na cestách a zjednotiť pravidlá naprieč Európskou úniou. Pre slovenských vodičov to môže znamenať prísnejšie podmienky, ale aj vyššiu ochranu pred nezodpovednými vodičmi z iných krajín. Ak budú návrhy schválené, budeme musieť byť pripravení na nové pravidlá a povinnosti, ktoré prinesú.