Európska únia (EÚ) môže už v blízkej budúcnosti znížiť či dokonca odstrániť clá na dovoz čínskych elektromobilov. Rokovania s Čínou majú pokračovať v priaznivom smere, pričom čoskoro môže na stole pristáť finálna dohoda v podobe kompromisu, ktorý by vyhovel záujmom oboch strán. Informujú o tom Aktuality.sk s odvolaním na TASR a Reuters.
O vyšších clách na dovoz čínskych elektromobilov do Európy sa hovorilo dlhšiu dobu. Toto prísne opatrenie vyplynulo z výsledkov vyšetrovania vedeného Európskou komisiou (EK), v rámci ktorého sa prišlo na neprimerane štedré dotácie čínskej vlády smerom k domácim, teda čínskym výrobcom. Vďaka dotáciám dokážu produkovať elektrické vozidlá na takmer bezkonkurenčne nízku cenu, pričom lacnú majú aj ich expanziu na zahraničné trhy.
EÚ sa obávala, že v dôsledku dotácii čínske elektromobily zaplavia európsky trh a výrazne tak uškodia tunajším producentom, ktorí za tak nízke ceny vyrábať a predávať nedokážu. Tieto obavy napokon koncom októbra vyústili do rozhodnutia uvaliť na dovoz čínskych elektromobilov clá vo výške takmer 8 percent až 35 percent, ktoré sa pridali k dovtedajším 10-percentným clám. Niektoré čínske podniky tak môžu podliehať dovoznému clu vyše 45 percent.
Nesúhlas zvonka i zvnútra
Čína od začiatku nesúhlasila s týmto opatrením. EÚ niekoľkokrát upozornila, že môže viesť k vážnemu narušeniu obchodných vzťahov medzi dvoma veľmocami. Dokonca avizovala uvalenie protiopatrení, ku ktorým napokon aj došlo.
Zaujímavosťou je, že s uvalením vyšších ciel na čínske elektromobily nesúhlasili aj niektoré európske podniky. V tomto zmysle sa ozývali najmä nemecké automobilky, pre ktoré bolo posledné obdobie celkom tŕnisté. Obávali sa, že v skutočnosti clá ich situáciu nezlepšia, ale naopak ju ešte väčšmi prehĺbia. Nemecko totiž v Číne predáva viac vozidiel, než koľko ich Čína predáva v Nemecku.
Pred pár dňami vyplávala na povrch informácia, že Peking sa usiluje o čo najskoršie vyriešenie otázky ciel, pričom pomoc hľadá práve u Nemcov. Čínsky prezident Si Ťin-pching sa počas samitu G20 stretol s nemeckým kancelárom Olafom Scholzom, pričom okrem ciel diskutovali aj o iných dôležitých témach. Čínsky líder uviedol, že Čína je ochotná spolupracovať s Nemeckom na dosiahnutí akejsi konsolidácie celkového strategického partnerstva.
EÚ a Čína sa blížia k dohode
Teraz došlo k ďalšiemu zlomu. EÚ a Čína sa majú aktuálne blížiť k vyriešeniu vyšších ciel na čínske elektromobily prostredníctvom dohody. Bernd Lange, predseda výboru pre medzinárodný obchod v Európskom parlamente, pre nemeckú televíziu NTV uviedol, že Čína by sa mohla zaviazať, že bude v EÚ predávať elektrické autá s určitou minimálnou cenovou hranicou. To by vraj mohlo odstrániť narušenie hospodárskej súťaže, ktoré vzniklo v dôsledku príliš vysokých dotácií čínskej vlády.
Zatiaľ nemožno s istotou povedať, kedy dôjde k vzniku dohody. Môže to trvať dni, týždne, ale aj mesiace. Závisieť to bude od nálady nasledujúcich rokovaní, počas ktorých sa bude diskutovať o konkrétnych podmienkach.