Nemecko pred štyrmi rokmi zaviedlo novú dopravnú značku s označením 277.1, ktorá má za cieľ zvýšiť bezpečnosť na cestách. Táto značka zakazuje predbiehanie cyklistov a motocyklistov osobnými a nákladnými vozidlami, ako aj motocyklami s postranným vozíkom. Ide o opatrenie, ktoré sa uplatňuje na miestach s vyšším rizikom nehôd.
Hrozí pokuta 70 €
Značka 277.1 je umiestnená najmä na úzkych a neprehľadných úsekoch ciest, ako sú ostré zákruty, stúpania či klesania. Jej cieľom je zabrániť nebezpečným situáciám, ktoré vznikajú pri predbiehaní cyklistov v miestach, kde to nie je bezpečné.
Ak vodič v Nemecku poruší tento zákaz, hrozí mu pokuta vo výške 70 eur. V niektorých prípadoch môže dostať aj trestný bod do evidencie priestupkov. Týmto spôsobom sa nemecké úrady snažia prísne vynucovať dodržiavanie pravidiel na ochranu najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky.
Situácia na Slovensku
Na Slovensku zatiaľ podobná dopravná značka neexistuje. Vzhľadom na stúpajúci počet nehôd s účasťou cyklistov by však stálo za to uvažovať o jej zavedení. Hoci bol nedávno stanovený povinný odstup 1,5 metra pri predbiehaní cyklistov, tento krok zatiaľ nepriniesol očakávané výsledky. Počet smrteľných nehôd medzi cyklistami naďalej rastie.
Cyklisti často čelia rizikovým situáciám na cestách. Až 40 % nehôd s účasťou cyklistov tvoria prípady, keď cyklista havaruje sám, napríklad v dôsledku straty kontroly nad bicyklom. Časté sú aj kolízie na križovatkách, kde dochádza k nedaniu prednosti.
V mestách, kde sú rýchlosti nižšie, končia takéto nehody zvyčajne ľahšími zraneniami. Naopak, mimo obcí, kde sa jazdí rýchlejšie, môžu mať nehody vážne až smrteľné následky.
Potenciál pre Slovensko
Zavedenie značky podobnej nemeckej 277.1 by mohlo na Slovensku zlepšiť bezpečnosť cyklistov. Zakázanie predbiehania na nebezpečných úsekoch by mohlo znížiť počet kolízií a zvýšiť ohľaduplnosť vodičov voči cyklistom.
Bezpečnosť na cestách je kľúčová pre všetkých účastníkov premávky. Skúsenosti z Nemecka ukazujú, že takéto opatrenia môžu mať pozitívny vplyv. Možno je čas zvážiť podobné kroky aj na Slovensku, aby sme ochránili životy cyklistov a znížili počet nehôd.