Elektromobily, hoci v posledných rokoch učinili zásadný pokrok, stále majú ďaleko od dokonalosti. Spája sa s nimi množstvo rizík, o čom nás čas od času presvedčujú napríklad hrozivé fotografie zverejnené hasičmi. Takéto snímky v priebehu včerajšieho dňa vyhotovil aj Hasičský a záchranný zbor na sociálnej sieti Facebook. V Bratislave totiž po dopravnej nehode zhorel elektromobil.
K nehode došlo v utorok (26. novembra) popoludní. Konkrétne sa odohrala na Vajnorskej ceste. Hasičský a záchranný zbor informoval, že vodič elektromobilu narazil do stĺpa. Z vozidla sa následne začalo dymiť a krátko na to vznikol požiar.
Hasičom sa našťastie podarilo zabrániť plamennému horeniu. Akonáhle bol požiar uhasený, z elektromobilu bola odpojená batéria.
Na prípade sa podieľala aj polícia. Spolupracovala pri prevoze elektromobilu z miesta nehody do stráženého priestoru, presnejšie do kontajneru HaZZ, ktorý je určený na skladovanie elektromobilov po požiari.
Žiaľ, incident sa nezaobišiel bez ujmy na zdraví. Hasiči informujú, že po nehode došlo k zraneniu jednej osoby, ktorá bola prevezená do jednej z bratislavských nemocníc.
Hoci príspevok priamo nešpecifikuje, o aký elektromobil išlo, zo zverejnených fotografií je zrejmé, že ním bol model značky Kia, pravdepodobne EV6. Tento model má charakteristické zadné svetlá, ktoré sa tiahnu po celej šírke zadnej časti konštrukcie.
Prečo môžu elektromobily po nehode vzplanúť?
Najčastejšou príčinou požiaru elektromobilov je jeden kľúčový komponent, a to batéria. Zvyčajne výrobcovia používajú lítium-iónové akumulátory, ktoré sa vyznačujú vysokou energetickou hustotou. V prípade vzniku nehody môže dôjsť k fyzickému poškodeniu batérie, ako je napríklad deformácia alebo prepichnutie, v horšom prípade úplne rozdrvenie. Toto poškodenie môže spôsobiť interný skrat vedúci k tepelnému úniku (uvoľneniu veľkého množstva tepla), pri ktorom hrozí zapálenie elektrolytu.
Ak náhodou neviete, elektrolyt je vysoko horľavý. Pokiaľ dôjde k priamemu kontaktu s iskrami alebo vysokou teplotou, môže vzplanúť alebo dokonca explodovať. Intenzitu požiaru môžu ďalej navyšovať uvoľnené plyny, vrátane kyslíka.
Horľavosť elektrických batérií predstavuje komplikácie aj pre hasičov. Lítium-iónové články môžu horieť pri teplotách až okolo 1 000 °C, pričom občas môžu opätovne vzplanúť aj po uhasení. To môže byť spôsobené tepelným únikom alebo skrytým ohniskom v útrobách batérie. Proces hasenia ešte väčšmi komplikuje to, že voda nemusí byť vždy najideálnejším prostriedkom. Nezriedka totiž nie je dostačujúca na ochladenie vnútra batérie.
Na hasenie sa tak často používajú špeciálne metódy, ktoré môžu zahŕňa penové hasiace prístroje, prípadne ponorenie celého elektromobilu do veľkej nádrže s vodou.
Požiar nemajú na dennom poriadku
Samozrejme, riziko vzplanutia elektromobilu nie je ktovieako vysoké. V porovnaní so spaľovákmi ho dokonca možno označiť za relatívne nízke. Viaceré štatistiky a štúdie deklarujú, že požiare elektrických vozidiel sú menej časté ako požiare „tradičných“ vozidiel so spaľovacím motorom.
Vďačiť za to možno stále kvalitnejším bezpečnostným riešeniam výrobcov, ktorí si veľmi dobre uvedomujú vážnosť prípadného vzplanutia. Keďže elektromobily sa v budúcnosti majú stať normou, robia všetko pre to, aby boli maximálne bezpečné.