Ak by ste v USA hľadali ojazdenú Tesla Model 3, teraz je na to ideálny čas. Spoločnosť Hertz, najväčšia autopožičovňa na svete, sa rozhodla rozpredať desiatky tisíc elektromobilov. Dôvodom sú výrazné finančné straty, ktoré spoločnosť zaznamenala pri prevádzke týchto vozidiel.
Strata 530 eur mesačne na každý elektromobil
Hertz už začiatkom tohto roka predal 20 000 elektromobilov, následne ďalších 10 000. Teraz plánuje do konca roka predať ďalších 30 000 elektromobilov. Tento krok je reakciou na finančné výsledky spoločnosti. Kým v treťom štvrťroku 2022 dosiahol Hertz zisk 629 miliónov dolárov (približne 590 miliónov eur), v rovnakom období tohto roka vykázal stratu 1,33 miliardy dolárov (asi 1,25 miliardy eur).
Spoločnosť zistila, že na každom elektromobile, ktorý si ponechá vo svojej flotile, stráca mesačne v priemere 530 eur. Pri takom veľkom počte vozidiel to predstavuje značný finančný odliv.
Prečo stráca tak veľa peňazí?
- Nízky dopyt po elektromobiloch: Hertz očakával, že zákazníci prejavia väčší záujem o elektrické vozidlá. Realita však ukázala opak
- Klesajúca zostatková hodnota vozidiel: Elon Musk a jeho stratégia znižovania cien nových vozidiel Tesla spôsobili, že hodnota ojazdených elektromobilov výrazne klesla
- Investície počas čipovej krízy: Spoločnosť nakúpila vozidlá, vrátane tých so spaľovacími motormi, za vyššie ceny, čo teraz ovplyvňuje ich zostatkovú hodnotu
Cieľom je znížiť straty na 300 dolárov mesačne
Generálny riaditeľ Hertz, Gil West, uviedol, že spoločnosť sa snaží znížiť mesačnú stratu na jedno vozidlo na 300 dolárov (približne 280 eur). Tým by sa znížilo finančné zaťaženie a stabilizovala by sa ekonomická situácia firmy.
Vývoj naznačuje, že integrácia elektromobilov do flotíl autopožičovní prináša určité výzvy:
- Potrebné je lepšie pochopenie zákazníckych preferencií: Nie všetci klienti sú pripravení prejsť na elektrické vozidlá
- Trhové riziká: Ceny nových vozidiel a ich zostatková hodnota môžu výrazne kolísať
- Náklady na prevádzku: Investície do nabíjacej infraštruktúry a údržby môžu byť vyššie, než sa predpokladalo
Rozhodnutie spoločnosti Hertz rozpredať časť svojej flotily elektromobilov je dôsledkom kombinácie nízkeho dopytu a finančných strát. Tento krok poukazuje na potrebu dôkladného plánovania a prispôsobenia sa trhovým podmienkam pri zavádzaní nových technológií do komerčných služieb.