Automobilový priemysel si aktuálne neprechádza zrovna najružovejším obdobím. Nejedna známa automobilka vykazuje nepriaznivé hospodárske výsledky, ktoré okrem iného poukazujú aj na slabé predaje elektrických vozidiel. Nízky dopyt po elektrickom pohone sužuje aj Ford. Ten na každom jednom elektromobile prerába obrovské sumy, no napriek tomu s nimi neplánuje vzdať.
Ako informuje server Autoforum.cz (na základe poznatkov InsideEVs), americká automobilka sa rozhodla pristúpiť k zúfalému kroku. Aby podporila predaj svojich elektromobilov, nasadila nevídane štedré zľavy. Stojí za zmienku, že Ford zlacňuje už nejaký ten piatok, doposiaľ mu to však neprinieslo požadovaný výsledok.
Nízke predaje trápia dokonca aj vlajkový produkt, ktorým je F-150 Lightning. Hoci automobilka dávnejšie zastavila výrobu tohto elektrického pick-upu, doteraz sa jej nepodarilo vyprázdniť sklady. Ich vyvezenie na skládku nie je možnosť, takže to skúša astronomickými zľavami. To isté sa dá povedať aj o modeli Mach-E.
Automobilka láka zľavami aj nulovými úrokmi
Konkrétne Mach-E si teraz záujemcovia môžu zadovážiť so zľavou až 10 500 dolárov (10-tisíc eur), pokiaľ si zvolia leasing. V takom prípade totiž môžu využiť federálnu dotáciu vo výške 7 500 dolárov (7 150 eur), ku ktorej im automobilka prihodí zľavu vo výške 3-tisíc dolárov (2 900 eur).
Ak sa rozhodnú pre platbu v hotovosti, federálnu dotáciu k dispozícii nemajú. Ford im však poskytne o čosi štedrejšiu zľavu, konkrétne vo výške 5-tisíc dolárov (4 800 eur). A to stále nie je všetko. Ďalšou dostupnou alternatívou je obstaranie na úver. Pri tom Ford sľubuje nulové úroky po dobu až 72 mesiacov, čiže šiestich rokov.
Aby toho nebolo málo, Ford k zľavám či nulovým úrokom pridáva aj bezplatné dodanie a inštaláciu domácej nabíjačky. Táto ponuka sa vzťahuje aj na F-150 Lightning.
Oficiálna cena Mach-E štartuje na hranici zhruba 40-tisíc dolárov (38-tisíc eur). Po zarátaní dotácie a zľavy si tak možno vozidlo zadovážiť za polovičnú sumu.
Pri elektrickom pick-upe nemožno čerpať federálnu dotáciu. Ford však láka zákazníkov na zľavu vo výške 6 500 dolárov (6 200 eur) pri obstaraní na leasing. Pri nákupe v hotovosti sú podmienky rovnaké ako pri Mach-E.
Je nutné poznamenať, že hoci sa na F-150 Lightning nevzťahuje federálna dotácia, zákazníci môžu využiť lokálne dotácie. Tie sa naprieč jednotlivými štátmi líšia, no napríklad v Kalifornii možno na kúpu elektromobilu získať príspevok až 12-tisíc dolárov (11 500 eur).
Červené čísla
Ako sme vás informovali v tomto článku, Ford sa snaží vysporiadať nielen s kontinuálnymi poklesmi predaja a obratu, ale aj zápornou maržou, ktorá v posledných mesiacoch stúpla až o 29 percentuálnych bodov.
Obecne automobilka vykazuje pozitívne i negatívne zmeny, pokiaľ ide o finančné výsledky. No čo sa týka elektromobilov, situácia je priam katastrofálna. Hoci do elektrického pohonu investuje ohromné sumy peňazí, ich návratnosť nie je ani len minimálna – je záporná. Ford na každom elektrickom vozidle prerába, pričom rozhodne nejde o nízke sumy.
Slabý je aj objem predaja. V tomto roku automobilka predala len 68-tisíc kusov, čiže o 17 percent menej ako v minulom roku. Konkrétne v uplynulom kvartáli (štvrťroku) predala 32-tisíc elektromobilov, čo predstavovalo 11-percentný medziročný pokles.
Celkový tohtoročný zisk pred zdanením je tak v silne červených číslach. Ford na elektrických vozidlách prerobil 3,687-miliardy dolárov (3,338-miliardy eur), čo v prepočte vychádza na štvrťročnú stratu vo výške asi 1,224-miiliardy dolárov (1,125-miliardy eur). Po aplikovaní jednoduchej matematiky zistíme, že na každom elektromobile v tomto roku prerobil okolo 54-tisíc dolárov (50-tisíc eur).