Ekologická doprava na Slovensku dnes zaznamenala dôležitý míľnik. Došlo totiž k predstaveniu vôbec prvého vodíkového kamióna, resp. ťahača, slovenského pôvodu. Ako píše denník Teraz.sk, uviedla ho technologická spoločnosť Mobility & Innovation Production (MIP) pod záštitou rezortu hospodárstva, a to v areáli okruhu Slovakia Ring v Orechovej Potôni.
Pokiaľ neviete, MIP je technologická spoločnosť sídliaca na Slovensku, ktorej primárnym zameraním je vývoj pokročilých pohonných systémov s nulovými emisiami, a to pre rôzne typy vozidiel. Do pozornosti médií sa už dostala napríklad v roku 2022, kedy na európsky trh uviedla prvý vodíkový mestský autobus, ktorý ohromil priam neuveriteľne nízkou spotrebou.
Ťahač učaruje nielen atraktívnym dizajnom a ekologickým pohonom, ale aj obdivuhodnými kapacitami a jazdnými vlastnosťami.
Dojazd až 750 km a výkon 540 kW
Vodíkový kolos využíva technológie, ktoré doposiaľ neboli integrované vo vozidlách dostupných na našom trhu. Postavený bol na pokročilej platforme Ford F-Max s podporou spoločnosti Ford Trucks. Pokiaľ ide o dojazd, ten na jedno natankovanie môže dosiahnuť až 750 kilometrov. Vďačiť za to možno hneď štyrom vodíkovým nádržiam, z ktorých každá má hmotnosť 12 kilogramov.
Zaujímavá je potom aj maximálna technická prípustná hmotnosť, ktorá činí 45 ton. Čo sa týka výkonu, vodíkový ťahač pod kapotou ukrýva elektromotor s výkonom 540 kW a krútiacim momentom až 2 500 Nm.
Veľký krok správnym smerom
Szabolcs Hodosy, štátny tajomník Ministerstva hospodárstva (MH) SR, skonštatoval, že ťahač je dôkazom toho, že Slovensko má potenciál prichádzať s veľkými novinkami v oblasti udržateľných a inovatívnych technológií, a to nielen na európskej, ale aj na globálnej úrovni.
Slovensko sa v posledných rokoch významne zameriava na vodíkové technológie, ktoré môžu jedného dňa predstavovať plnohodnotnú alternatívu k elektrickému pohonu, resp. plnohodnotnú náhradu za spaľovacie motory.
Hodosy ďalej podotkol, že okolo rozvoja vodíkových technológií sa ešte stále vznáša viacero otáznikov. Preto je rád, že aj v našej krajine posúvame hranice možného. Ďalší vývoj vraj bude pravdepodobne závisieť od aplikácie nových technológií do praxe, ako aj od schopnosti infraštruktúry prispôsobiť sa vodíku ako zdroju energie.
K ťahaču sa vyjadril aj Pavel Čulík, konateľ MIP. Podľa neho je prvý vodíkový ťahač s úspešnými homologizačnými skúškami v Európe dôkazom toho, čo vie dokázať ľudský um v spojení s tímovou prácou. Tento projekt považuje za unikátny, k čomu dodal, že jeho realizácia by nebola možná bez odhodlania a riadneho úsilia všetkých, ktorí sa podieľali na jeho vzniku.