Slovenské banky neustále inovujú svoje služby s cieľom spraviť ich pre zákazníkov čo najdostupnejšie, najjednoduchšie a najefektívnejšie. Slovenská banková asociácia (SBA) v tlačovej správe obdržanej našou redakciou uvádza, že už v dohľadnej budúcnosti v tomto smere čoraz viac pomôže (aj) umelá inteligencia (AI).
SBA figuruje ako organizácia združujúca banky pôsobiace na Slovensku. Jej hlavnými úlohami sú obhajoba a podpora záujmov členov, zabezpečenie komunikácie medzi bankami a regulačnými orgánmi, ako aj podpora rozvoja finančného sektora v krajine.
SBA tiež poskytuje platformu na výmenu informácií, organizuje školenia a zdieľa odborné analýzy týkajúce sa bankového sektora a podieľa sa na tvorbe legislatívnych a regulačných návrhov, ktoré ovplyvňujú fungovanie bankového sektora.
Asociácia v tlačovej správe informuje o nedávno prijatom Akte o umelej inteligencii (AIA), ktorého cieľom je priniesť jednotný právny rámec pre využívanie a zodpovedný rozvoj AI v rámci Európskej únie (EÚ).
Čo je AIA?
AIA je legislatívny návrh Európskej únie, ktorý sa zameriava na reguláciu umelej inteligencie (AI) v Európe. Tento návrh bol predstavený v apríli 2021 s cieľom zabezpečiť, že AI bude vyvíjaná a implementovaná bezpečne a eticky, no zároveň podporí inovácie.
Medzi hlavné ciele AIA patria bezpečnosť a ochrana práv občanov pri využívaní AI systémov, etické zásady v súvislosti s používaním AI, ako je ochrana súkromia, nediskriminácia a transparentnosť, ako aj podpora inovácií a rozvoja AI v Európe s dôrazom na minimalizáciu potenciálne negatívnych dopadov na spoločnosť.
Akt sa prístupom založeným na rizikách, pričom tieto systémy kategorizuje do úrovní od minimálneho po neprijateľné riziko. Tento právny predpis nadobudol účinnosť v auguste 2024 a bude sa v členských štátoch plne uplatňovať o dva roky neskôr, avšak s niekoľkými výnimkami:
- Neprijateľné riziko, resp. zákazy, nadobudnú účinnosť po šiestich mesiacoch;
- Pravidlá riadenia a povinnosti pre modely AI na všeobecné účely sa začnú uplatňovať po 12 mesiacoch;
- Pravidlá pre systémy AI, ktoré sú súčasťou regulovaných výrobkov, sa začnú uplatňovať po 36 mesiacoch.
Marek Zeman, predseda Komisie pre bezpečnosť informačných systémov SBA a zároveň vedúci oddelenia bezpečnosti informačných systémov a nových technológii v Tatra banke, definuje AIA ako prvý právny rámec pre AI a príležitosť, ako sprehľadniť trh a pridať bezpečnostný a informačný rozmer do všetkých aplikácií tejto technológie, ktoré sa využívajú v rámci EÚ.
Banky budú efektívnejšie i bezpečnejšie
Legislatíva sa vzťahuje ako na verejné, tak aj súkromné subjekty, vrátane bánk pôsobiacich na území Slovenska. Tie si veľmi dobre uvedomujú, že prispôsobenie systémov využívajúcich AI na nové regulačné požiadavky a povinnosť preukazovať ich bezpečnosť a spoľahlivosť prispeje k zvýšeniu ochrany klientov, hoci si to bude vyžadovať vyššie nároky na technické i personálne zdroje.
Aktívnu implementáciu AI v aktuálnom prieskume SBA potvrdilo až desať jej členských bánk. Cieľom prieskumu bolo zmapovať súčasné trendy, výzvy a riziká späté s využívaním AI, ako aj zistiť záujem bánk o využívanie jazykových modelov s dôrazom na slovenský jazyk.
Z výsledkov prieskumu vyplýva, že väčšina bánk pri svojej činnosti využíva generatívne modely AI (GenAI), jazykové modely a strojové učenie. Za kľúčové prvky AI považujú rozsah dát, z ktorých sa učí, a jazykové modely, ktoré dokážu spracovať prirodzený jazyk, generovať obsah a do istej miery aj porozumieť informáciám či simulovať interakciu podobnú tej ľudskej.
Banky potvrdili záujem o využívanie jazykových modelov s dôrazom na slovenský jazyk. Hovoria o potenciáli na zlepšenie zákazníckych služieb i zefektívnenie komunikácie v slovenskom jazyku.
To ale nie sú jediné oblasti, v ktorých AI predstavuje a bude predstavovať obrovský prínos. Už teraz zohráva dôležitú úlohu aj pri detekcii podvodov a v rámci automatizácie bežných procesov, vrátane zadávania údajov či spracúvania transakcií.
AI taktiež dokáže v mnohých prípadoch rozpoznať neštandardné správanie a zamedziť tak podvodným aktivitám ešte skôr, než dôjde k ujme, a to vďaka jej schopnosti analyzovať obrovské množstvo údajov v reálnom čase.
Sú tu aj výzvy
Implementácia AI do interných procesov bánk sa však spája aj s výzvami, nielen možnosťami. Jednou z najväčších výziev pri nasadzovaní AI je zabezpečenie ochrany údajov a citlivých informácií. Presnosť výstupov AI je pre banky kľúčovým aspektom, ktorý vždy zodpovedne posudzujú pred jej nasadením do zodpovedajúcich procesov.
Marcel Klimek, výkonný riaditeľ SBA, ozrejmil, že trendy spojené s implementáciou AI výrazne prispievajú k transformácii finančného sektora, a to tým, že umožňujú rýchlejšie rozhodovanie aj efektívnejšie riadenie finančných operácií. To vedie k vyššej spokojnosti klientov a tiež vyššej úrovni zabezpečenia.