Spoločnosť Google, patriaca do skupiny Alphabet, oznámila začiatok testovacieho programu v spolupráci s vydavateľmi z rôznych krajín Európskej únie. Cieľom je zistiť, aký dopad by malo vylúčenie európskeho spravodajského obsahu z výsledkov vyhľadávania a služieb ako Google Správy a Google Discover.
V rámci tohto experimentu bude jedno percento používateľov v krajinách ako Belgicko, Chorvátsko, Dánsko, Francúzsko, Grécko, Taliansko, Holandsko, Poľsko a Španielsko vidieť výsledky vyhľadávania bez obsahu od európskych vydavateľov. Výsledky budú stále obsahovať odkazy na iné webové stránky, vrátane spravodajských portálov mimo EÚ.
Google uviedol, že toto testovanie je reakciou na požiadavky nezávislých regulačných orgánov a niektorých vydavateľských domov, ktorí chcú lepšie pochopiť, aký vplyv by malo takéto obmedzenie na dostupnosť informácií pre verejnosť.
Po ukončení testu sa zobrazovanie spravodajského obsahu vráti do pôvodného stavu. Spoločnosť zároveň zdôraznila, že počas experimentu nedôjde k zmenám v platbách, ktoré poskytuje európskym vydavateľom na základe smernice EÚ o autorských právach.
Spolupráca s európskymi médiami
Google aktuálne spolupracuje s viac ako 4 000 mediálnymi spoločnosťami v 20 krajinách EÚ. Vo Francúzsku napríklad vypláca desiatky miliónov eur ročne viac než 280 vydavateľom. Táto spolupráca je výsledkom snahy rešpektovať autorské práva a podporovať udržateľnosť médií v digitálnom veku.
Vo Francúzsku čelil Google v minulosti pokutám od protimonopolného úradu. V roku 2021 mu bola uložená sankcia vo výške 500 miliónov eur za nedodržiavanie zákonov o autorských právach pri využívaní mediálneho obsahu. Tento rok nasledovala ďalšia pokuta vo výške 250 miliónov eur.
Francúzske mediálne organizácie, vrátane renomovanej agentúry AFP, obviňovali Google z zneužívania dominantného postavenia svojho vyhľadávača a snahy obísť zákony na ochranu autorských práv. Argumentovali tým, že spoločnosť profituje z reklamy aj vďaka využívaniu výňatkov z ich spravodajských článkov bez primeranej kompenzácie.
Význam testu pre budúcnosť médií
Tento testovací program môže mať významný vplyv na budúce vzťahy medzi technologickými gigantmi a mediálnymi spoločnosťami v Európe. Výsledky môžu ukázať, do akej miery je spravodajský obsah kľúčový pre používateľov a aký vplyv by malo jeho odstránenie na návštevnosť a príjmy médií.
Google sa snaží nájsť rovnováhu medzi poskytovaním prístupu k informáciám pre používateľov a rešpektovaním práv vydavateľov. Tento experiment môže priniesť cenné poznatky pre obe strany a ovplyvniť budúce regulácie a obchodné modely v digitálnom prostredí.