Možno aj vy občas nadobúdate podozrenie, že váš smartfón pozorne načúva všetkému, o čom sa doma rozprávate, byť to sami so sebou alebo s niekým iným. Verte, že v tom nie ste sami. Hoci výrobcovia de facto neustále zdôrazňujú svoje iniciatívy v rámci ochrany súkromia, správanie ich zariadení niekedy naznačuje niečo iné.
Ako tieto náznaky premeniť na potvrdenú, resp. vyvrátenú teóriu? Na túto otázku odpovedá pomerne jednoduchý test, o ktorom informuje portál MobilMania.cz.
Podozrenie, že smartfóny odpočúvajú svojich majiteľov, môže vzniknúť rozličnými spôsobmi. Najčastejšou formou však býva cielená reklama.
Tichý účastník konverzácie
Ako príklad možno použiť vymyslenú situáciu, kedy sedíte so svojou drahou polovičkou na gauči a premýšľate, či investujete do nového televízora. Rozoberáte rôzne veľkosti, značky a funkcie, ako aj obchody, kde by sa dal televízor zakúpiť. Keď dodebatujete, zapnete si napríklad Instagram, aby ste sa na chvíľku odreagovali. Tu však na vás odrazu vyskočí reklama, ktorá vám ukazuje ponuky hádajte čoho. Presne tak- televízora.
Aj mne osobne sa už zopárkrát stalo, že mi telefón začal zobrazovať reklamy na produkt, o ktorom som sa krátko predtým zmienil. Myslím si, že aspoň občas sa to prihodí aj vám.
Vymysleným príkladom možno premostiť k spomenutému testu. Opiera sa totiž práve o cielenú reklamu.
Ako na to?
Skúste si v hlave nájsť produkt, o ktorom viete, že ste si ho nedávnej dobe nevyhľadávali na internete a ani ste o ňom nahlas nehovorili. Keď ho nájdete, nahlas o ňom chvíľku rozprávajte v prítomnosti telefónu. Produkt zakomponujte do rôznych viet a snažte sa, aby zneli prirodzene. Máte? Super.
Ďalší krok je oveľa menej náročný. Vyžaduje si totiž len trpezlivosť a pozornosť. Dbajte na to, aké reklamy vám telefón zobrazuje. V prípade, že sa vám po krátkej dobe (môžu to byť aj dni) zobrazí reklama na tovar, ktorý ste si vymysleli v predošlom kroku, môže ísť o jasný dôkaz toho, že vás telefón počúva.
Túto formu testu si vybrali aj odborníci z NordVPN, čo je popredná služba poskytujúca pripojenie k virtuálnej privátnej sieti (VPN). Nahlas medzi sebou diskutovali o rôznych nezvyčajných témach, napríklad o orangutanoch. Čo zistili? Ani nie o deň na to sa im začali ukazovať reklamy na charitatívne aktivity, ktoré cieli na podporu práve tohto druhu primátov.
Ako nás môžu počúvať?
Na túto otázku neexistuje jasná odpoveď, nakoľko v smartfónoch vystupuje kopa funkcií, ktoré dokážu využívať dáta z mikrofónu. Medzi hlavných podozrivých však patria hlasoví asistenti, ako sú Siri od Apple, Asistent Google či Alexa od Amazonu.
Tým totiž často bez rozmýšľania udeľujeme oprávnenie na prístup k mikrofónu. Je teda možné, že toto oprávnenie zneužívajú na získavanie citlivých informácií o používateľoch a následné smerovanie cielenej reklamy. Reklama totiž predstavuje jeden z hlavných zdrojov (ak nie hlavný zdroj) príjmov popredných technologických firiem.
Čo sa s tým dá spraviť?
Túto otázku v podstate zodpovedajú predošlé dva odesky. Pokiaľ máte podozrenie, že vás telefón odpočúva, môžete skúsiť deaktivovať hlasových asistentov, prípadne upraviť ich oprávnenia na prístup k údajom z mikrofónu.
Cielená reklama sama o sebe nie je škodlivá. Práveže dokáže byť náramne užitočná, teda aspoň v niektorých prípadoch. Problémom je, že človek si nikdy nemôže byť istý, čo všetko naše telefóny počúvajú (ak nás počúvajú). Môžu to byť len kľúčové slová, môžu to byť frázy, môžu to byť aj celé súkromné diskusie.