Mesto svetiel, Paríž, podniká radikálne kroky v boji proti znečisteniu ovzdušia a preťaženiu dopravy. Najnovším opatrením je zastavenie predaja nafty na štyroch významných čerpacích staniciach. Týmto krokom sa mesto snaží motivovať vodičov, aby prešli na ekologickejšie alternatívy a postupne eliminovať dieselové vozidlá z ulíc.
Kľúčové čerpacie stanice bez nafty
Prvé dve čerpacie stanice, ktoré prestali ponúkať naftu, sa nachádzajú pri Porte d’Aubervilliers, priamo napojené na mestský okruh. Ďalšie dve sú situované na nábreží Issy-les-Moulineaux a pri Porte d’Orléans. Tieto stanice boli pre mnohých Parížanov kľúčové, keďže na nich ročne natankovali milióny litrov paliva. Odhaduje sa, že práve na týchto miestach sa realizovala až polovica celkového predaja nafty v meste.
Rozhodnutie mesta vyvolalo medzi vodičmi vlnu nevôle. Mnohí sa obávajú, že toto obmedzenie spôsobí preťaženie ostatných čerpacích staníc, čo povedie k dlhším radom a zbytočným dopravným zápcham. Spoločnosť TotalEnergies, ktorá tieto stanice prevádzkuje, upozornila, že takéto opatrenie môže mať negatívne dopady na plynulosť dopravy.
„Toto rozhodnutie môže spôsobiť presun vodičov na iné stanice, ktoré nemusia zvládnuť zvýšený nápor zákazníkov. Výsledkom môže byť zvýšená premávka a tvorba dopravných zápch,„ uviedol hovorca spoločnosti.
Mesto pokračuje v ekologických opatreniach
Parížska radnica, vedená starostkou Anne Hidalgovou, už dlhodobo presadzuje opatrenia na zlepšenie kvality ovzdušia a životného prostredia. Medzi tieto kroky patria:
- Zníženie maximálnej rýchlosti na hlavných cestách na 50 km/h
- Inštalácia rýchlostných a hlukových radarov
- Zavedenie emisných kontrol pre vozidlá vstupujúce do mesta
Najnovším cieľom je úplné odstránenie dieselových áut z parížskych ulíc do roku 2030. Mesto argumentuje, že emisie z naftových motorov prispievajú k znečisteniu ovzdušia a spôsobujú zdravotné problémy obyvateľstva. Podľa odhadov môžu byť jemné prachové častice zodpovedné až za 8 000 predčasných úmrtí ročne.
Rozšírenie zákazu na celú metropolitnú oblasť
Plánom mesta nie je obmedziť sa len na štyri čerpacie stanice. V budúcnosti chce Paríž postupne zakázať predaj nafty na všetkých čerpacích staniciach v metropolitnej oblasti Île-de-France, čo by ovplyvnilo viac ako 12 miliónov obyvateľov. Toto rozhodnutie by malo výrazne prispieť k zníženiu emisií a podpore ekologickej dopravy.
Mesto nabáda obyvateľov, aby prešli na elektrické vozidlá alebo využívali verejnú dopravu a iné ekologické spôsoby prepravy. Napriek tomu mnohí vodiči poukazujú na praktické problémy, ako je nedostatočná infraštruktúra pre elektromobily či preplnená verejná doprava.
Zaujímavosťou je, že moderné benzínové motory môžu v niektorých prípadoch produkovať viac emisií CO₂ ako naftové. Napríklad model Škoda Superb s benzínovým motorom emituje približne 128 gramov CO₂ na kilometer, zatiaľ čo dieselová verzia okolo 119 gramov CO₂ na kilometer. To otvára diskusiu o efektívnosti takýchto zákazov a o tom, či sú naftové motory skutočne najväčším problémom.
Paríž sa stáva príkladom mesta, ktoré sa snaží aktívne bojovať proti znečisteniu a podporovať ekologické formy dopravy. Opatrenia, ako je zákaz predaja nafty na čerpacích staniciach, sú odvážnym krokom, ktorý má však aj svojich kritikov. Čas ukáže, či tieto iniciatívy prinesú želané výsledky a inšpirujú aj ďalšie metropoly k podobným krokom.