V uplynulom období sa medzi motoristami objavili informácie o možnom zákaze miliónov dieselových áut v Európskej únii. Tieto správy vyvolali neistotu a obavy z toho, že staršie vozidlá by mohli byť nútene odstavené z premávky. Avšak Európska únia objasnila situáciu a potvrdila, že takéto retroaktívne opatrenia sa nechystajú.
Nejasnosti okolo emisných limitov
Jadrom obáv bola možná nová interpretácia emisných limitov pre dieselové vozidlá. Prebiehajúce konanie pred Európskym súdnym dvorom, ktorého výsledok sa očakáva v novembri 2024, vyvolalo špekulácie o sprísnení pravidiel. Niektorí sa domnievali, že by to mohlo viesť k zákazu starších vozidiel, ktoré nespĺňajú najnovšie emisné normy.

Realita je iná
Európska komisia však ubezpečila verejnosť, že žiadne retroaktívne zákazy sa neplánujú. Nové emisné predpisy sa neuplatňujú spätne na vozidlá, ktoré už boli schválené a uvedené do prevádzky podľa platných noriem v čase ich výroby. Právne úpravy teda neovplyvnia existujúce vozidlá a majitelia dieselových áut môžu byť pokojní.
Vývoj emisných noriem
Do roku 2017 sa emisné testy vykonávali v laboratórnych podmienkach podľa tzv. Nového európskeho jazdného cyklu (NEFZ). Od septembra 2017 sa pre nové modely zaviedol proces RDE (Real Driving Emissions), ktorý zahŕňa testovanie v reálnych jazdných situáciách. Táto zmena však nemá vplyv na vozidlá schválené podľa predchádzajúcich noriem.
Motoristi sa nemusia obávať, že by ich dieselové vozidlá boli náhle zakázané alebo stiahnuté z premávky. Európske inštitúcie potvrdili, že takéto opatrenia sa nechystajú a že obavy z hromadného zákazu sú neopodstatnené. Dôležité je sledovať aktuálny vývoj legislatívy a v prípade nákupu nového vozidla zohľadniť najnovšie emisné normy.