Prechod na elektromobilitu nie je taký rýchly, ako si mnohí pôvodne predstavovali. Realita je taká, že väčšina vodičov, napriek rôznym úľavám, dotáciám či zlepšujúcim sa technológiám, stále viac dôveruje klasickým spaľovacím autám. Tento trend si uvedomuje aj nemecká Asociácia automobilového priemyslu (VDA), ktorá navrhuje nahradiť klasický benzín a naftu obnoviteľnými palivami, ideálne už od roku 2045.
Sprísnenie predpisov ako cesta vpred
Prezidentka VDA Hildegard Müller vysvetľuje, že aj keby sa nemeckej vláde podarilo dosiahnuť cieľ predaja 15 miliónov elektromobilov do roku 2030, stále by na nemeckých cestách zostalo minimálne 40 miliónov osobných a nákladných vozidiel so spaľovacími motormi. Preto asociácia apeluje na politikov, aby sa nezameriavali len na podporu elektromobility, ale aby tiež podporili využívanie obnoviteľných palív. Ak by sa Nemecko stalo úplne nezávislým od ropy, mohlo by to výrazne znížiť emisie v doprave.
Cieľom Asociácie automobilového priemyslu je nahradiť klasický benzín a naftu obnoviteľnými palivami do roku 2045, pričom na dosiahnutie tohto cieľa navrhuje niekoľko opatrení. Jedným z nich je napríklad výrazné sprísnenie existujúcich predpisov pre obchodníkov s ropou a prevádzkovateľov čerpacích staníc v rámci spolkového zákona o kontrole emisií.
Pre prevádzkovateľov čerpacích staníc by to znamenalo povinnosť predávať väčší podiel obnoviteľných palív. Tento krok by viedol k ich širšej dostupnosti a zároveň by prispel k zníženiu emisií skleníkových plynov. VDA tiež vyzýva vládu, aby podporila tento ambiciózny plán finančne a zároveň zabezpečila, aby spotrebitelia a prevádzkovatelia prijali tieto zmeny.
Samotná asociácia plánuje do roku 2028 investovať 280 miliárd eur do výskumu a vývoja v oblasti ochrany klímy. VDA vo svojej tlačovej správe zdôrazňuje, že Nemecko zostane aj v budúcnosti krajinou dovážajúcou energiu, avšak táto energia by mala pochádzať výlučne z obnoviteľných zdrojov, najneskôr do roku 2050.
Nádej pre spaľovacie motory
Kým tradičné palivá vznikajú rafináciou ropy, syntetické palivá sa vyrábajú chemickou reakciou vodíka a CO2. Tento proces zahŕňa elektrolýzu vody na vodík a kyslík, po ktorej nasleduje spojenie vodíka s CO2. Oxid uhličitý môže pochádzať buď priamo zo vzduchu, alebo ako vedľajší produkt priemyselnej výroby.
Hoci pri spaľovaní syntetických palív v motoroch opäť vzniká CO2, ide o rovnaké množstvo, ktoré bolo použité pri ich výrobe. Ak sa na výrobu týchto palív využíva obnoviteľná energia, ako sú veterné elektrárne či solárne panely, môžeme hovoriť o uzavretom a klimaticky neutrálnom cykle.
Napriek tomu sú syntetické palivá ekologické len čiastočne. Podobne ako pri elektromobiloch, aj tu musíme brať do úvahy environmentálny dopad ťažby surovín a výroby batérií. Výroba syntetických palív je zatiaľ veľmi náročná, a to nielen technologicky, ale aj finančne. Ak by ste dnes chceli natankovať obnoviteľné palivo, zaplatili by ste výrazne viac ako za klasický benzín či naftu.
Pre priaznivcov spaľovacích motorov však obnoviteľné palivá predstavujú nádej, ako zachrániť ich existenciu v dobe, keď sa čoraz viac kladie dôraz na ekologické riešenia. Tento prístup môže byť mostom medzi súčasnými technológiami a budúcnosťou, kde sa budú preferovať obnoviteľné zdroje a klimatická neutralita.
Hoci prechod na obnoviteľné palivá nebude jednoduchý ani lacný, je to jedna z ciest, ako dosiahnuť udržateľnosť v automobilovom priemysle, ktorý je pod stále väčším tlakom na prijatie ekologických riešení.