Náhrada ľudskej pracovnej sily robotmi je scenár, ktorý sme ešte donedávna považovali za sci-fi. Postupom času sa však ukazuje, že to sci-fi v skutočnosti bola nie až tak vzdialená budúcnosť. Práve to sa totiž deje v mnohých popredných firmách. Po novom sa do tejto skupiny pridáva aj BYD Auto, najväčší producent elektromobilov na svete. Ako informuje The Sun, vo svojej fabrike nasadil hneď 500 robotických humanoidov.
Konkrétne ide o flotilu robotov s označením Walker S1, pričom automobilke ich dodal čínsky priemyselný gigant UBTech. Ten mal stroje navrhnúť tak, aby dokázali odvádzať aj náročnejšiu manuálnu prácu. Zavedenie takejto „železnej“ pracovnej sily má BYD Auto pomôcť v preklenutí obdobia nedostatku ľudskej pracovnej sily.
Roboti namiesto ľudí
Ešte v roku 2017 médiá upriamili pozornosť na predikciu, podľa ktorej mal automobilový priemysel do roku 2025 čeliť nedostatku až 30-miliónov ľudských zamestnancov. Nateraz nie je isté, či sa skutočné číslo šplhá do takýchto výšok, no posledný počin BYD Auto celkom jasne naznačuje, že ľudských pracovníkov je málo. Roboti majú voľné pracovné miesta vyplniť, respektíve vykompenzovať. Stojí pritom za zmienku, že nejde o jedinú automobilku, ktorá sa rozhodla „zamestnať“ robotickú pracovnú silu.
Tá oproti ľudským bytostiam predstavuje viacero kľúčových výhod, teda aspoň pre automobilku ako zamestnávateľa. Keďže roboti nežijú, nepotrebujú prestávky na jedlo, toaletu či oddych. Taktiež im nie je potrebné platiť mzdu, nebývajú chorí a ani nechodia na materské či rodičovské dovolenky.
Samozrejme, spája sa s nimi aj niekoľko rizík. Roboti nedokážu myslieť a dedukovať ako ľudia. Keď nastane určitý problém, programový jazyk robota ho nemusí vedieť správne vyhodnotiť a vyriešiť. Rovnako nemožno opomenúť ľudské komunikačné či empatické schopnosti.
Priam strašidelné kapacity
Na manuálnu prácu sú však roboti náramne vhodní. A v určitom smere to ľuďom prospieva. Vďaka robotom už napríklad nemusia nosiť ťažké súčiastky z miesta na miesto. Šetrí im to zdravie aj čas, ktorý tak môžu investovať inak, teda prínosnejšie.
Problém nastáva v momente, keď roboti ľudí nedopĺňajú, ale ich úplne nahrádzajú. K takej situácii však podľa dostupných informácií v prostredí BYD Auto nedochádza. Ľudia jednoducho nie sú.
Jeden robot Walker S1 meria takmer 1,70 metra a váži 76 kilogramov. Schopný je vizuálneho posudzovania kvality, prenosu ťažkého vybavenia, uťahovania skrutiek a dokonca aj zostavovania a triedenia produktov. Jedno zo zverejnených videí zachytáva tohto robota, ako sa ohýba po zásielku, zdvíha ju a následne ju prenáša na iné miesto vo výrobnej hale.
Ako bolo spomenuté, BYD nie je jedinou automobilkou, ktorá chce využiť benefity robotickej pracovnej sily. Konkrétne modely Walker S1 si už objednali aj spoločnosti Dongfeng Motor, FAW-Volkswagen a Geely. BYD predpokladá, že títo roboti môžu časom figurovať nahradiť milióny voľných pracovných miest.