Európska únia plánuje zaviesť nové opatrenia na zníženie emisií, ktoré by mohli výrazne ovplyvniť ceny pohonných hmôt na Slovensku. Podľa predpokladov by mohli emisné poplatky zvýšiť cenu benzínu a nafty až na 2 eurá za liter. Tento scenár by pripomenul situáciu z roku 2022, keď ceny palív prudko stúpli počas energetickej krízy.
Nová emisná legislatíva a jej dopady
Jedným z hlavných cieľov novej európskej legislatívy je znížiť emisie skleníkových plynov v sektore dopravy. To by sa malo dosiahnuť prostredníctvom zavedenia systému obchodovania s emisiami (ETS2), ktorý by zahŕňal aj palivá používané v doprave.
Podľa tejto legislatívy by motoristi museli platiť za emisie, ktoré vznikajú pri spaľovaní pohonných hmôt. Cena emisií by mohla priamo ovplyvniť cenu palív na čerpacích staniciach, pričom odhady hovoria o možnom zdražení o 10 až 15 centov na liter. V extrémnych prípadoch by mohli ceny dosiahnuť až 2 eurá za liter.
Ako sa Slovensko postavilo k otázke Green dealu?
Slovenská vláda sa stavia k tejto novej smernici Európskej únie s výhradami. Hoci najsilnejšia vládna strana Smer a minister životného prostredia vyjadrujú obavy z možného zdraženia, rozhodli sa zatiaľ neimplementovať nové poplatky za emisie do slovenskej legislatívy.
Slovensko sa chystá najprv monitorovať emisie bez toho, aby to motoristov stálo čokoľvek navyše. Takýto prístup môže byť dočasným riešením, kým sa nevyhodnotí, aký vplyv by mala implementácia ETS2 na slovenský trh.
Zvýšenie cien palív by malo široké dôsledky nielen pre motoristov, ale aj pre celú ekonomiku. Dražšie palivá by totiž ovplyvnili aj ceny prepravy tovarov a služieb, čo by mohlo viesť k zvýšeniu inflácie. Takýto scenár by mohol mať negatívny vplyv na spotrebiteľov a podniky, ktoré sú už teraz vystavené ekonomickým tlakom.
Alternatívy a riziká
Na druhej strane, ak by Slovensko odmietlo systém ETS2, ceny palív by mohli zostať relatívne nízke. Tento krok by však mohol pritiahnuť takzvanú palivovú turistiku, keďže motoristi z okolitých krajín by mohli prichádzať na Slovensko, aby využili nižšie ceny. Podobná situácia nastala v Maďarsku, keď vláda zastropovala ceny palív, čo viedlo k zvýšenému záujmu zahraničných motoristov.
Nová emisná legislatíva Európskej únie predstavuje významný krok smerom k znižovaniu emisií, no prináša aj výzvy, ktoré sa prejavia na cenách pohonných hmôt. Slovensko sa zatiaľ rozhodlo postupovať opatrne a vyhodnotiť všetky možné dopady, čo môže oddialiť zvýšenie cien. V každom prípade bude dôležité, aby sa prijali opatrenia, ktoré zabezpečia, že ekologické ciele budú dosiahnuté bez nadmerného zaťaženia spotrebiteľov a ekonomiky.