Ako je na tom slovenský trh, čo sa týka nákupu nových vozidiel? Na túto otázku odpovedajú dáta, ktoré v pondelok publikoval Zväz automobilového priemyslu (ZAP) SR. Vo výsledkoch si možno všimnúť jasných, v niektorých prípadoch pretrvávajúcich trendov. Celkový počet nových registrácií pritom v medziročnom porovnaní klesol, a to nie zrovna mierne. Téme sa venuje portál Aktuality.sk.
Slovensko je nielen v rámci Európy známe ako automobilová veľmoc. V pomere k počtu obyvateľov produkujeme nadštandardne veľa vozidiel. Tomu sa ale nedá veľmi čudovať, keďže Slováci v očiach mnohých automobiliek vystupujú ako cenovo dostupnejšia pracovná sila.
Aj preto sa nás nateraz netýka prepúšťanie zo strany Volkswagenu či Stellantisu. Ako sme vás informovali v tomto článku, dvojicu koncernov aktuálne sužujú vážne problémy, v dôsledku ktorých nevylučujú ani zatvorenie viacerých fabrík.
Ktoré autá preferujeme?
Je teda zrejmé, že výroba automobilov nám naozaj ide. No ako sme na tom z opačnej strany, teda zo strany príjemcu? Dáta sú celkom zaujímavé. Pokiaľ ide o už zmienené nové registrácie, ich počet v septembri medziročne klesol o približne 4,93 percenta, čiže na 6 521 vozidiel. Čo sa týka úžitkových vozidiel, respektíve vozidiel triedy N1, tých bolo v septembri registrovaných 536. V tomto prípade ide o 31-percentný medziročný pokles – pred rokom ich bolo novo registrovaných 777.
Čo sa týka najobľúbenejších značiek, Slováci celkom jasne preferujú overenú, takmer domácu kvalitu. Najvyšší podiel na našom trhu, konkrétne 21,06 percenta, si totiž v septembri pripísala automobilka Škoda. Náramne sa však darilo aj kórejskej značke Kia, ktorá si v uplynulom mesiaci vyslúžila 10,66-percentný trhový podiel. Prekonala tak aj Toyotu.
Čo zvyšné kategórie?
V kategórii malých úžitkových vozidiel sa najvyššie umiestnil francúzsky Renault, a to s trhovým podielom 16,60 percenta. Ford si v porovnaní s augustom výrazne polepšil a vyšplhal sa na druhú priečku. Podiel americkej značky stúpol na 15,86 percenta. Následne sa opäť vraciame k Francúzom, keďže stále slušný 11,57-percentný podiel si pripísal Citroën.
Pokiaľ ide o malé nákladné automobily (do 12 ton), v tomto segmente sa najlepšie darilo značke Iveco, ktorá sa zaslúžila o dominantný trhový podiel, a síce necelých 77 percent. Zvyšok trhu vyplnili vozidlá Man (23,08 percenta).
Kategória N2 pritom zaznamenala ešte výraznejší medziročný prepad. V septembri bolo z tejto kategórie zaregistrovaných iba 13 vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o takmer 52 percent (51,85 percenta). V rámci kategórie N3 bolo zaznamenaných 245 nový registrácií. Tentokrát už ide o medziročný nárast. V septembri minulého roku totiž táto kategória vykázala iba 188 registrácií, čo je ekvivalent 30,32-percentného rozdielu.
A autobusy? Tie na tom boli azda najhoršie. Kategórie M2 a M3 vykázali iba šesť registrácií, čo je o 93,25 percenta menej ako vlani.
V nasledovnej tabuľke nájdete rebríček automobiliek, ktoré na Slovensku v septembri vykázali nové registrácie (osobné vozidlá).
Poradie | Značka | Trhový podiel |
1. | Škoda | 21,06 percenta |
2. | Kia | 10,66 percenta |
3. | Toyota | 9,62 percenta |
4. | Volkswagen | 8,99 percenta |
5. | Hyundai | 8,86 percenta |
6. | Peugeot | 4,00 percenta |
7. | Mercedes-Benz | 3,48 percenta |
8. | Dacia | 3,36 percenta |
9. | Opel | 3,14 percenta |
10. | Audi | 2,76 percenta |
11. | Citroën | 2,70 percenta |
12. | BMW | 2,50 percenta |