Štát aj vo štvrtok (3. októbra) pokračuje v kľúčových rokovaniach o konsolidačnom balíku, ktorého cieľom je v priebehu budúceho roku zlepšiť stav verejných financií. Tento balík zahŕňa viacero dôležitých zmien, ktoré sa dotknú ako bežných občanov, tak aj firiem a samostatne zárobkovo činných osôb (SZČO). Diskusie v rámci druhého čítania prebiehajú od utorka (1. októbra). Dnes by sme sa mali dočkať záverečného hlasovania, informuje denník Teraz.sk.
To znamená, že už dnes by sme sa mali definitívne dozvedieť, ako veľmi sa Slovákom predraží každodenný život. Konsolidačný balík totiž zahŕňa návrhy týkajúce sa vyššej základnej sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH), ako aj novej transakčnej dane. Tieto dve zmeny majú v budúcom roku predstavovať najväčšie zdroje príjmov pre štátnu kasu.
Rokuje sa teda o dvoch legislatívnych návrhoch. Ten prínosnejší by mal štátu v budúcom roku vygenerovať približne 2-miliardy eur, pričom sa opiera o novelizáciu niektorých zákonov v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií. Pokiaľ ide o transakčnú daň, tá by mala v roku 2025 vygenerovať príjmy vo výške asi 700-miliónov eur.
Vládni predstavitelia v uplynulej dobe avizovali viacero zmien oproti pôvodným návrhom, avšak celková hodnota konsolidačného balíka ostáva nemenná (2,7-miliardy eur). Cieľom je zníženie schodku verejných financií zo súčasných 6 percent hrubého domáceho produktu (HDP) na 4,7 percenta.
Štát navrhuje vyššiu DPH a transakčnú daň
Základná sadzba DPH má podľa súčasných plánov stúpnuť z 20 percent na 23 percent, čo by viedlo k výraznému predraženiu väčšiny tovarov, vrátane potravín. Základné potraviny by mali podliehať novej zníženej sadzbe DPH (5 percent namiesto 10 percent), no problémom je, že do tejto kategórie v súčasnosti spadá len veľmi málo položiek.
Ďalej by sa mala znížiť daň aj na:
- Lieky a zdravotnícke pomôcky – z 10 percent na 5 percent
- Elektrickú energiu – z 20 percent na 19 percent
- Učebnice – z 10 percent na 5 percent
- Knihy – z 10 percent na 5 percent
- Gastro služby – z 10 percent na 5 percent
Slovenský zväz výrobcov tepla (SZVT) potom požaduje zníženie sadzby DPH aj na dodávky tepla a teplej vody. Združenie je toho názoru, že zákon by nemal diskriminovať domácnosti, ktoré využívajú systém centrálneho zásobovania teplom (CZT), oproti domácnostiam, ktoré na vykurovanie a ohrev vody používajú elektrickú energiu. Vláde navrhlo, aby aj teplo čerpané prostredníctvom CZT podliehalo zníženej daňovej sadzbe, rovnako ako elektrina.
Poukazuje pritom na údaje Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, podľa ktorých ročné náklady domácností v roku 2022 dosiahli 655 eur na byt, čo má byť cena už zahŕňajúca DPH. V roku 2023 dosahujú tieto náklady (bez zarátania dotácií) výšku až 1 098 eur na byt. Súbežne tak upozorňuje aj na následky, ktoré prinesie plánované ukončenie plošného dotovania cien energií.
Systém CZT aktuálne využíva približne 761-tisíc slovenských domácností, čo v prepočte vychádza na zhruba 2,4-milióna obyvateľov.
Pokiaľ ide o transakčnú daň, tú budú povinne odvádzať podnikatelia, jednoosobové eseročky a firmy, ako aj živnostníci. Celkovo sa však transakčná daň skladá až z troch poplatkov, resp. sadzieb, a to:
- Sadzby vo výške 0,4 percenta z každej odoslanej elektronickej transakcie, maximálne do 40 eur
- Sadzby vo výške 0,8 percenta z každého výberu hotovosti z bankomatu, bez limitu
- Poplatku za platobnú kartu vo výške 2 eurá ročne.
Transakčná daň taktiež so sebou prináša povinnosť pre dotknuté subjekty umožňovať zákazníkom platby kartou, aby sa predišlo hromadeniu hotovosti, a teda obchádzaniu daňového zaťaženia. Asi 200-tisíc podnikateľov si potom bude musieť zriadiť transakčný účet. Mnohí totiž stále používajú na firemné transakcie svoje osobné bankové kontá.
Napokon štát plánuje zarobiť aj na vodičoch, ktorí využívajú diaľničné komunikácie. Má totiž stúpnuť cena 365-dňovej známky, a to zo 60 eur na 90 eur, ako aj cena jednodňovej diaľničnej známky, konkrétne z 5,4 eura na 8,10 eura. V tomto smere sa štát oháňa argumentom, že podobné ceny má aj Česká republika, no akosi pozabudol na skutočnosť, že u susedov majú k dispozícii oveľa viac kilometrov diaľnic. V prepočte na kilometer tak budú slovenské ceny podstatne vyššie.