Elektromobily majú mnoho skvelých výhod, no ani najzarytejší fanúšikovia nemôžu ignorovať skutočnosť, že stále majú ďaleko od dokonalosti. Výrobcovia ešte stále majú čo zlepšovať, a to nielen čo sa týka dojazdu, ale aj odolnosti vozidiel voči chladnému počasiu. Ako totiž píše Autosalon TV, spotreba elektrických vozidiel počas zimy rastie o desiatky percent, pričom v extrémnych prípadoch to môže byť aj viac ako 100 %.
Samozrejme, zima a s ňou späté nízke teploty neprospievajú žiadnemu autu, bez ohľadu na typ pohonu. No je pravda, že chladné počasie má na spaľovacie motory o čosi menší vplyv ako na elektromotory. Zatiaľ čo benzínové vozidlá na dlhých trasách v priemere registrujú zvýšenie spotreby o 15 %, pri elektromobiloch je to od 25 do 30 %. Naftové autá sú niekde medzi s priemerným nárastom spotreby o 24 %. Tieto poznatky vyplávajú z údajov nemeckého klubu ADAC.
Nárast spotreby o 25 až 30 % nie je nízky, no nie je to ani nič hrozné. Háčik je v tom, že existujú scenáre, v ktorých môže spotreba rásť oveľa viac. Treba totiž brať do úvahy nielen typ pohonu, ale aj typ trasy.
Vyššie uvedené percentá odrážajú zvýšenie spotreby pri jazde na dlhšie vzdialenosti. Pre elektromobily sú počas zimy problémom najmä krátke vzdialenosti, kedy môže byť spotreba energie vyššia o viac ako 100 % v porovnaní s letnou prevádzkou.
Mnohí sú prekvapení
Elektromobilita si aktuálne prechádza celkom slušným rozmachom. Mnohí si v roku 2023 zakúpili svoje prvé elektrické vozidlo, takže až donedávna nevedeli, aké správanie možno očakávať v priebehu zimnej sezóny. Zavítali tak na fóra, kde sa pýtajú skúsenejších na tipy, prípadne tu hľadajú uistenie, že to, ako sa ich elektromobil správa, je normálne a v poriadku.
Majiteľov elektrických áut totiž môže prekvapiť, že v zime majú oveľa kratší dojazd ako v lete. Vo väčšine prípadov sa však netreba obávať, je to normálne.
Prečo spotreba v zime rastie?
Pri elektromobiloch sa všetky funkcionality opierajú o energiu z akumulátora. Ten zabezpečuje nielen chod motoru, ale aj vyhrievania, centrálneho displeja či komunikačných systémov. To všetko stojí nejaké tie percentá. A prečo je zima v spotrebe vyššia? Treba mať na pamäti, že batérii neprospieva chladné počasie. Svoju úlohu musí vykonávať pri určitých teplotách, preto systém v zime míňa značné zásoby na vyhrievanie batérie samotnej.
Obecne sú pre batériu najvyhovujúcejšie teploty tie od 20 do 40 °C, čo znamená, že ak je vonku -12 °C, systém vynaloží značné úsilie na to, aby teplotu akumulátora čo najskôr vyhnal do optimálnych hodnôt. Platí pritom, že čím je vonkajšia teplota nižšia, tým viac energie sa vynaloží na ohrev batérie. Záleží to však aj od veľkosti batérie, teda čím je batéria väčšia, tým dlhšie trvá jej zahriatie, čo znamená viac spotrebovanej energie.
Chladné počasie im neprospieva
Pokiaľ ide o uvedený rast spotreby o vyše 100 % pri jazde na krátke vzdialenosti, tento údaj vychádza z výsledkov testu nemeckého klubu ADAC. Tieto výsledky boli vyhotovené na základe troch testovacích fáz, a to merania v skúšobni podľa metodiky Green NCAP, reálnej jazdy na testovacom okruhu a protokolov o spotrebe z dlhodobých testov ADAC. Každá fáza priniesla iné výsledky, no aj napriek tomu nám hovoria jedno a to isté – zima elektromobilom jednoducho neprospieva.
A neprospieva im najmä vtedy, ak vodič jazdí na krátke vzdialenosti. V rámci testov elektromobily absolvovali trasu o dĺžke 23 km za približne 30 minút, a to pri vonkajšej teplote -7 °C. Spotreba sa líšila v závislosti od modelu, no obecne rástla o 38 až 107 %. Každé vozidlo pritom začínalo s vychladnutou batériou.
Najlepšie zo všetkých dopadol elektromobil Atto 3 od spoločnosti BYD, ktorého spotreba vzrástla o zhruba 38 %. Tesne za ním sa umiestnila Dacia Sring 45 so zvýšenou spotrebou o približne 39 %. Pod polovičným rastom spotreby sa potom udržali modely Audi Q4 e-tron (46 %) a Ora Funky Cat (46 %). Absolútne najhoršie si viedli elektromobily Renault Kangoo E-Tech Electric a Volkswagen ID.5, ktorých spotreba vzrástla o 101, resp. 107 %. A čo Tesla? Model 3 registroval nárast spotreby o 73 %, zatiaľ čo Model S o 65 %.
Pri jazde na dlhšie trasy sú čísla priaznivejšie. Volkswagen ID.3 zaznamenal nárast spotreby o 30 %, Renault Zoe o 21 % a Peugeot e-208 o 21 %. Treba však podotknúť, že v tomto prípade boli porovnávané údaje pri teplotách 23 °C a 0 °C.
Rast priemernej spotreby potom vykázali aj dlhodobé testy. Napríklad Opel Ampera-e v zime spotrebuje o približne 25 % viac energie, Volkswagen e-up a Renault Zoe zase o 31 %.
Elektromobily sa zvýšenej spotrebe v zime nemajú ako vyhnúť. Ak teda vlastníte elektrické vozidlo, rátajte s tým, že v chladnom počasí budete musieť nabíjať častejšie. Túto potrebu však môžete znížiť tým, že sa budete snažiť svoje vozidlo využívať len na dlhšie vzdialenosti. Uvedomujeme si však, že nie každý má tú možnosť.