Európska únia (EÚ) aktívne diskutuje o rapídnom rozmachu elektrického pohonu, ktorý môže už v roku 2035 kompletne nahradiť spaľovacie motory. Problém je v tom, že nie všetky krajiny sú na tak významnú zmenu pripravené. Napríklad v takom Nórsku sa spaľováky nekupujú takmer vôbec. V mnohých krajinách však spaľováky naďalej výrazne prevládajú. Do tejto skupiny patrí aj Slovensko.
Pokiaľ ide o adopciu elektromobilov, Slovensko je v tomto smere na chvoste EÚ, čo dokazuje aj posledný vývoj v rámci výstavby nových nabíjacích staníc. Ako informuje denník Teraz.sk, ich výstavba sa viditeľne spomalila, čo však má jednoduché vysvetlenie. Nie sú potrebné.
Slovensko a elektromobily
Stav elektromobilov na slovenskom trhu je priam žalostný. Mnohí motoristi odmietajú myšlienku jazdiť na elektromobile, pričom často odkazujú na viaceré nedostatky, ktoré sa týkajú napríklad dojazdu, spotreby či dokonca aj hlavného prínosu elektrického pohonu ako takého – ekologickosti. Vo väčšine prípadov však je ich odpor príčinou len nedostatočnej informovanosti.
V skutočnosti elektromobily napredujú priam raketovým tempom. Výrobcovia neustále vymýšľajú nové batériové technológie, ktoré poskytujú čoraz dlhšie dojazdy pri čoraz nižšej spotrebe. V tomto smere možno poukázať na zaujímavú myšlienku, s ktorou prišiel generálny riaditeľ Škoda Auto Klaus Kellmer.
Konkrétne uviedol, že spotrebitelia sa pri kúpe nového auta správajú iracionálne, teda že ho kupujú z najmenej pravdepodobného dôvodu, na ktorý ho potrebujú. Napríklad siahnu po modeli vo verzii kombi len preto, lebo kedysi potrebovali naložiť do kufra novú skriňu z Ikei. A iracionálne sa majú správať aj v súvislosti s dojazdom. Mnohé elektromobily dnes dokážu na jedno nabitie prejsť 400 až 500 kilometrov, čo sa na prvý pohľad nemusí zdať ako veľa, avšak len veľmi málo ľudí aktívne jazdí trasy, ktoré presahujú tieto hranice.
No faktorov, ktoré brzdia rozmach elektromobility na Slovensku, je viacero. A siahajú aj do ekonomickej sféry. Bežný Slovák s priemernou mzdou si len veľmi ťažko dokáže našetriť na nový elektromobil. Hoci je pravda, že automobilky postupne predstavujú čoraz viac cenovo dostupnejších elektrických vozidiel, ich priemerná cena je stále vysoká.
V tejto súvislosti možno poukázať aj na slabé stimuly od štátu. V mnohých krajinách vlády poskytujú na nákupy elektromobilov štedré dotácie, na Slovensku však chýbajú. A chýbajú aj iné motivačné faktory, resp. zvýhodnenia. Napríklad za diaľničné známky musia slovenskí majitelia elektromobilov platiť rovnaké sumy ako majitelia spaľovákov. V susednom Česku majú elektromobily diaľnice zadarmo.
Výstavba nabíjačiek spomaľuje
Ku koncu septembra bolo u nás dostupných 2 223 nabíjacích konektorov, a to v 884 lokalitách.
Z predošlých odsekov už asi tušíte, prečo na Slovensku dochádza k spomaleniu výstavby nových nabíjacích staníc. Operátori nemajú dôvod rozširovať svoje siete, keď ich nemá kto využívať. Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), vysvetlil, že nebude potrebné stavať nové nabíjacie stanice, pokým sa zásadnejšie nezvýši využívanie tých, ktoré už sú v prevádzke. A to sa vraj nestane dovtedy, kým viac firiem a jednotlivcov nepresadne zo spaľovákov do nielen energeticky efektívnejších elektromobilov.
Križanský ďalej podotkol, že príčinou spomalenia výstavby nových nabíjacích staníc v posledných mesiacoch môžu byť aj prípravy týkajúce sa budovania nových staníc z plánu obnovy.
Obidve aktuálne výzvy, ktorých spoločná hodnota má dosahovať 16-miliónov eur, majú byť vo fáze, keď by sa mohla začať výstavba prvých verejných staníc z týchto zdrojov. Súbežne pritom vo vybraných lokalitách začali prípravy na prevádzku rýchlonabíjacích parkov na diaľniciach. Slovensko sa zaviazalo, že ich vybuduje do polovice roka 2026.
Žalostné hodnotenie
Taktiež stojí za zmienku, že Slovensko sa vôbec po prvýkrát objavilo v pravidelnom hodnotení krajín na prechod k elektromobilite. Je ním index eReadiness, ktorý publikuje spoločnosť PwC. Ako zrejme tušíte, výsledky hodnotenia rozhodne nie sú priaznivá. Slovensko si pripísalo len 1,8 boda, čo spomedzi všetkých skúmaných krajín stačilo na predposledné miesto. V rámci Európy sme dokonca úplne poslední.
SEVA ako príčinu udáva nízke nízke hodnotenie existujúcej infraštruktúry a už zmienených (nulových) vládnych stimulov pre elektromobilitu.
Stále však máme relatívne dosť času na to, aby sa naše skóre zvýšilo, pričom zvrat by mohol nastať už v priebehu budúceho roku. Štát totiž prijal opatrenia, ktoré by malo priniesť podstatne výhodnejšie využívanie elektromobilov vo firmách, a to ako pre zamestnávateľov, tak aj pre zamestnancov.
Križanský skonštatoval, že aj takýto malý zásah môže predstavovať silný impulz pre rozmach elektromobility na Slovensku. Poukázal taktiež na ďalšie opatrenia schválené parlamentom, ktoré sa zameriavajú na jednoduchšie zúčtovanie nabíjania služobných vozidiel na nabíjačkách, ktoré majú zamestnanci u seba doma.