To, že Slováci pri nákupoch takmer vždy hľadia na cenu, nie je žiadnym tajomstvom či nevšednou praxou. Ekonomická situácia v krajine nie je dvakrát priaznivá, pričom inak tomu zrejme nebude ani v budúcom roku, teda aspoň z hľadiska občanov. Tí totiž začnú vyššiu základnú sadzbu dane z pridanej hodnoty (DPH), ktorá je súčasťou nedávno schváleného konsolidačného balíka. No hoci opatrenia začnú platiť až od januára, ich vplyv pocítime oveľa skôr, píše denník Teraz.sk.
Slováci rozmýšľajú ekonomicky, čo znamená, že sa na vyššie ceny väčšiny tovarov a služieb začínajú pripravovať v predstihu. Podľa Davida Chmelařa, generálneho riaditeľa skupiny Heureka Group, ktorá vydáva nákupného poradcu eCommerce Insider, schválené konsolidačné opatrenia ovplyvnia už predvianočné nákupy na slovenských e-shopoch.
Vyššia DPH spustí reťazovú reakciu
Chmelař pritom zdôranil, že posledný kvartál je z hľadiska objemu predaja najdôležitejším obdobím roka. To znamená, že šetrnejší prístup slovenských spotrebiteľov môže výrazne ovplyvniť tržby viacerých obchodov, čo v niektorých prípadoch predstavuje riziko značných komplikácií. Príkladom je e-shop Mall.sk, ktorý sa už dlhšie topí v červených číslach, takže štedré predvianočné nákupy by mu rozhodne pomohli. Podrobnejšie sme sa jeho situácii venovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.
Chmelař taktiež skonštatoval, že v Česku je situácia úplne iná. Dáta Heureky jasne naznačujú, že susedná ekonomika naopak ožíva. Stav na Slovensku, ako bolo spomenuté, môžu negatívne ovplyvniť obavy spotrebiteľov, ktorí dlhodobo odkladajú väčšie nákupy a nakupujú oveľa zodpovednejšie, prípadne menej impulzívne.
Rozmýšľame, porovnávame, čakáme
Analýzy eCommerce Insider hovoria, že slovenský e-commerce si zatiaľ v tomto roku udržiava jednociferný rast. Po predchádzajúcich dvoch kvartáloch (štvrťrokoch) sa podarilo tento pozitívny trend udržať aj v treťom štvrťroku, ktorý skončil s rastom tržieb o 3 percentá, konkrétne v porovnaní s predošlým rokom.
Napokon Chmelař poznamenal, že ľudia stále hľadia na cenu, čo znamená, že často pristupujú k porovnávaniu a dôkladne zvažujú objemnejšie nákupy. Sú teda cenovo citlivejší, dlhšie vyhľadávajú najlepšie ponuky a hľadia na zľavy.