Hlavne tí, ktorí žijú v husto zaľudnených mestách, vedia, že nájsť voľné parkovacie miesto je niekedy doslova heroický výkon. Býva bežným problémom, že je v meste viac áut, než je dostupných parkovacích miest. Vodiči preto často nevidia inú možnosť, než auto nechať zaparkované na chodníku. Kedysi sa táto prax stretávala len s nahnevanými poznámkami chodcov. Dnes už za ňu hrozí aj pokuta.
Ako píše denník Teraz.sk, tzv. chodníková novela, ktorá zakazuje parkovanie áut na chodníkoch, je na Slovensku účinná už rok. Spoločnosť Gardeon sa preto rozhodla uskutočniť prieskum, v rámci ktorého zisťovala spokojnosť Slovákov s touto novelou. Konal sa medzi 24. až 29. septembrom, pričom zahŕňa reakcie vyše tisícky (1 038) respondentov starších ako 18 rokov.
Väčšina je spokojná
A čo zistil? S novelou je po roku jej účinnosti spokojná vyše polovica Slovákov, presnejšie 53 percent respondentov. Približne tretina ľudí (33 percent) ju potom vníma ako zmenu k lepšiemu. Pätina respondentov (20 percent) uznala, že vďaka novele sú chodníky voľnejšie a bezpečnejšie. Títo respondenti však podotkli, že sa im kvôli zmene v legislatíve ťažšie hľadá voľné parkovacie miesto.
Zo všetkých opýtaných je zhruba 19 percent respondentov toho názoru, že novela prišla predčasne, keďže viaceré samosprávy ešte nestačili zabezpečiť dostatok parkovacích miest. Asi 8 percent respondentov bolo sklamaných, že musia za parkovanie platiť.
Parkovanie v mestách je problém
Prieskum ďalej skúmal spokojnosť respondentov s dostupnosťou parkovania v mieste ich bydliska. Väčšina opýtaných, ktorých bolo približne 29 percent, vraj túto problematiku vníma neutrálne, zatiaľ čo len o percento menej respondentov (28 percent) uviedlo, že s parkovaním vo svojej obci sú skôr spokojní. Veľmi spokojných však bolo iba 13 percent opýtaných.
Skôr nespokojnosť s parkovaním vyjadrilo 20 percent respondentov, pričom veľkú nespokojnosť s počtom dostupných parkovacích miest prejavilo 11 percent respondentov.
Marek Choleva zo spoločnosti Gardeon skonštatoval, že počet áut stúpa zástavba sa zahusťuje. Preto je pre mestá obce veľkou výzvou vytvárať dostatok dostupných parkovacích miest. To ďalej vedie k vyšším cenám parkovného, ako aj k vyššiemu dopytu po garážach.
Dodal, že cena garáží v tomto roku zaznamenala výrazný skok. V hlavnom meste sa cena jednej garáže pohybuje v rozpätí od 20-tisíc do až 50-tisíc eur. To je celkom problém, keďže v rámci prieskumu až 22 percent opýtaných uviedlo, že stropom je pre nich cena 30-tisíc eur. Viac by za možnosť parkovania vo vlastnej garáži zaplatilo iba 6 percent respondentov. Takmer štvrtina (24 percent) respondentov uviedla, že murované garáže sú pre nich príliš drahé.
Je teda zrejmé, že situácia ohľadne parkovania nie je priaznivá, a to najmä v mestách. Ľudia chcú mať kde bývať a kde parkovať, čo vytvára nemalý tlak na samosprávy, ktoré len zriedka dokážu uspokojiť obidve tieto potreby, byť to kvôli finančným, priestorovým či legislatívnym obmedzeniam.