Škoda je automobilka obľubovaná predovšetkým na území Slovenskej a Českej republiky. A niet sa čo čudovať. Jej vozidlá dlhodobo ponúkajú výhodný pomer ceny a výkonu. Nielenže sa očakáva, že si tento trend udrží aj v budúcnosti, taktiež sa polemizuje o tom, že posledné predstavené vozidlo automobilky podnieti dôležitú zmenu, z ktorej budú skôr či neskôr benefitovať všetci motoristi. Téme sa venuje server Topspeed.sk.
Táto zmena sa bude týkať budúceho vývoja cien elektromobilov. Škoda totiž nedávno predstavila cenovo dostupné elektrické SUV s názvom Elroq. Predáva sa od 799-tisíc Kč, čo v prepočte vychádza na približne 31 600 eur. Mnohí by si mysleli, že toto vozidlo predstavuje len úsilie ďalšej automobilky priniesť na trh čo najlacnejší elektromobil. Avšak v skutočnosti je rozsah zmien, ktoré toto vozidlo môže predstavovať (a zrejme aj predstavuje), oveľa širší.
Vydanie modelu Elroq totiž môže na trhu podnietiť dôležitú zmenu, a to konkrétne cenovú vojnu, v dôsledku ktorej môže priemerná cena nových elektromobilov výrazne klesnúť. Z toho, pochopiteľne, budú ťažiť najmä motoristi. Priemerný elektromobil je totiž aj dnes drahší ako priemerný spaľovák.
Cenová vojna taktiež môže lepšie pripraviť krajiny Európskej únie (EÚ) na prísnu legislatívu, ktorá od roku 2035 definitívne zakáže predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom. Hoci sa diskutuje aj o iných alternatívnych formách pohonu, elektromobily sa momentálne zdajú byť najvhodnejšou náhradou.
Škoda Elroq ako spúšťač revolúcie
Klaus Zellmer, generálny riaditeľ Škoda Auto, počas predstavenia modelu Elroq uviedol, že ide o elektromobil, ktorý sa dokáže z hľadiska ceny vyrovnať spaľovákom. A rozhodne tým nezavádzal. Ako bolo spomenuté, na území Česka dostalo vozidlo cenu (od) 799-tisíc Kč, resp. 31 600 eur. Táto suma je ako-tak porovnateľná s jeho spaľovacím kolegom, presnejšie modelom Škoda Karoq, ktorý sa na Slovensku predáva od 26 700 eur.
Je teda pravda, že Elroq je stále o čosi drahší ako niektoré spaľováky. Zellmer však tvrdí, že z hľadiska výbavy sú zmienené dve autá de facto na rovnakej úrovni. Zároveň deklaruje, že niečo také tu ešte nebolo a že pôjde o kľúčový faktor v rámci dopytu.
Platí pritom, že keď určitá automobilka vyrobí vozidlo za nižšiu cenu, ostatné sa ju budú snažiť prekonať tým, že vyrobia niečo podobné za ešte nižšiu cenu. Práve to predstavuje zmienenú cenovú vojnu. Vzájomné tlaky jednotlivých konkurentov posúvajú cenu čoraz nižšie, čím sledujú predovšetkým nalákanie čo najväčšieho počtu zákazníkov.
Zellmer však vie, že to nebude tak jednoduché. Podobne ako mnohé iné automobilky, Škoda sa obáva aktuálnych zmien v automobilovom sektore. Systém podľa Zellmera vytvára neuveriteľný tlak, a to najmä kvôli novým predpisom týkajúcich sa emisií CO2. Tie vraj povedú k tvrdým konkurenčným bojom o čo najväčšie trhové podiely v segmente elektromobilov.